Společnosti E.ON a MAN společně vybudují v Evropě síť dobíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla. Podle prohlášení firmy E.ON to významně přispěje k dosažení cílů v oblasti emisí těžkých nákladních vozidel a udržitelné logistiky. Síť dobíjecích stanic pro elektrická nákladní vozidla bude zahrnovat přibližně 400 dobíjecích stanic na přibližně 170 místech po celé Evropě.
První lokalita bude otevřena v letošním roce a do konce roku 2025 bude vybudováno přibližně 80 lokalit.
Společnosti E.ON a MAN Truck & Bus se společně zavázali udělat významný krok vpřed v rozšiřování nabíjecí infrastruktury pro užitková vozidla v Evropě. V rámci nové spolupráce vybuduje energetická společnost a výrobce užitkových vozidel po celé Evropě zhruba 170 míst s přibližně 400 stanicemi pro veřejné nabíjení elektrických nákladních vozidel.
Společnosti E.ON a MAN investují do nové veřejné sítě nabíjecích stanic, které budou vybudovány na místech stávající servisní sítě MAN a budou schopny nabíjet i užitková vozidla ostatních výrobců. Dohoda zahrnuje vybudování veřejné sítě v Německu, Rakousku, Velké Británii, Dánsku, Itálii, Polsku, České republice a Maďarsku.
Konkrétně v Česku v rámci první fáze projektu E.ON a MAN analyzují čtyři lokality, kde by tyto stanice mohly být uvedeny do provozu.
„Evropa si stanovila cíl snížit do roku 2040 emise z těžkých užitkových vozidel o 90 procent. Elektromobilita je ústředním klíčem k dosažení tohoto cíle,“ řekl Leonhard Birnbaum, generální ředitel společnosti E.ON.
„Intenzivně investujeme, abychom výrazně podpořili infrastrukturu pro elektrickou přepravu těžkých nákladů a nastavili směr pro udržitelnou logistiku. Téměř všichni významní výrobci nyní zaměřují svůj vývoj směrem k elektromobilitě.“
„Pro dosažení těchto cílů potřebujeme vysoce výkonnou nabíjecí infrastrukturu, která je navržena v evropském měřítku. Jsme potěšeni, že můžeme společně se společností MAN udávat směr,“ dodal Leonhard Birnbaum.
Alexander Vlaskamp, generální ředitel společnosti MAN Truck & Bus, prohlásil: „Aby byl přechod na mobilitu úspěšný, potřebujeme do roku 2030 v Evropě přibližně 50 000 dobíjecích stanic pro těžká užitková vozidla. Jako výrobce elektrických nákladních vozidel budeme součástí této změny.“
„Velmi mě těší, že společnost E.ON je silným partnerem pro elektrifikaci našich servisních míst. Pokládáme tak další základní kámen pro veřejnou nabíjecí síť. Stále však budeme potřebovat podporu jednotlivých vlád, abychom mohli tuto síť vybudovat v co největším možném měřítku.“
Nově budované lokality se budou nacházet ve strategicky vybraných servisních místech společnosti MAN, především v průmyslových oblastech s velkým objemem pohybu nákladních vozidel nebo v blízkosti dálnic. To znamená, že veřejné nabíjení lze snadno integrovat do každodenního provozu.
Uspořádání nabíjecích stanic bude navrženo, pokud možno tak, aby byl umožněn průjezd nabíjecí stanicí pro nákladní automobily a autobusy a nemusely tak složitě manévrovat. V rámci lokalit, kde to dispozice umožní, budou tyto nabíjecí body umístěny odděleně od areálů servisních míst značky MAN z důvodu zajištění dostupnosti i mimo otevírací dobu. Ale i tak budou moci řidiči všech značek využívat zázemí jednotlivých lokalit.
Lokality budou vybudovány modulárním způsobem. V prvním kroku bude každé místo vybaveno několika nabíjecími stanicemi o výkonu až 400 kW. To umožní průměrnému elektrickému nákladnímu vozu dobít jeho baterie na dojezd až 300 kilometrů za přibližně 45 minut. Později budou lokality modernizovány novým megawattový nabíjecím systémem MCS.
Prvních 80 míst nové sítě dobíjecích stanic vznikne do konce roku 2025. Sukhjinder Singh, generální ředitel dceřiné společnosti E.ON, E.ON Drive Infrastructure uvedl: „Partnerství se společností MAN Truck & Bus je klíčovým milníkem na cestě k udržitelné budoucnosti těžké nákladní dopravy. Spojením rozsáhlé servisní sítě MAN s našimi odbornými znalostmi společnosti E.ON v oblasti nabíjecí infrastruktury stanovujeme nový standard pro elektromobilitu v oblasti užitkových vozidel.“
„Letos zahájíme sériovou výrobu našich elektrických modelů, které jsou určeny téměř pro všechna použití. Odezva našich zákazníků byla velmi pozitivní,“ podotkl Friedrich Baumann, člen představenstva společnosti MAN Truck & Bus SE, odpovědný za prodej a zákaznická řešení.
„Vhodná nabíjecí infrastruktura však nakonec rozhodne o tom, zda naši zákazníci skutečně přejdou z dieselového na elektrický pohon. Jsem proto rád, že se nyní společně se společností E.ON pouštíme do elektrifikace naší servisní sítě,“ upřesnil. (sfr)