Evropská unie, která chce již během pár let na svém území zrušit klasická auta se spalovacími motory, zasáhla proti dovozu elektromobilů z Číny do zemí EU. EU zavádí „předběžná cla“ ve výši až 37,6 % na dovoz čínských elektromobilů. Informovala o tom Evropská komise.

Cla začínají platit od pátku 5. července.

EK již dříve vysvětlila, že jde o prozatímní dodatečná cla, která se budou vybírat navíc k desetiprocentnímu clu, které je již v platnosti.

Evropská komise zkoumala, do jaké míry dotace čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh.

Následně Komise stanovila individuální cla, která budou u čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta, u automobilky Geely 19,9 procenta a v případě vozů automobilky SAIC dosáhnou 37,6 procenta.

Ostatní výrobci elektroaut v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta. Clo pro nespolupracující společnosti je 37,6 procenta.

„Ve srovnání se sazbami zveřejněnými 12. června byla prozatímní cla upravena mírně dolů na základě připomínek k přesnosti výpočtů předložených zúčastněnými stranami,“ uvedla Evropská komise.

„Dnes, devět měsíců po zahájení antisubvenčního řízení, uvalila Evropská komise prozatímní vyrovnávací cla na dovoz bateriových elektromobilů (BEV) z Číny. Na základě vyšetřování dospěla Komise k závěru, že hodnotový řetězec BEV v Číně těží z nespravedlivých dotací, které pro výrobce BEV v EU představují hrozbu hospodářské újmy,“ uvedla EK.

Tato prozatímní cla jsou platná od 5. července po dobu nejvýše čtyř měsíců. V tomto časovém rámci musí být přijato konečné rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU, informovala dále Komise.

Konečná cla by platila pět let.

O zavedení prozatímních cel budou hlasovat jednotlivé členské státy písemně, a to prostou většinou. Mezitím budou nadále probíhat debaty s čínskou vládou, ale i diskuse s jednotlivými státy nynější sedmadvacítky.

Státy budou o konečných clech na čínské elektromobily hlasovat v říjnu. Jejich zavedení by mohlo být zablokováno jen v případě, že by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná většina, tedy nejméně 15 zemí, které představují 65 procent obyvatel EU. (sfr)