Energetický regulační úřad (ERÚ) plošně zkontroloval, jak energetičtí zprostředkovatelé plní své informační povinnosti. Pochybení zjistil u webových stránek, kde v 70 % případů chyběla informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. ERÚ dotyčné vyzval k nápravě – pokud tak neučiní, hrozí jim až milionová pokuta.
Do svého plošného šetření regulátor zahrnul celkem 341 zprostředkovatelů, kteří se registrovali od začátku loňského roku do 30. dubna toho letošního. Z nich 61 provozuje vlastní webové stránky, a právě tady ERÚ zjistil nedostatky.
Celkem 43 zprostředkovatelů totiž na webu neuvádí informace o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, což je v energetických odvětvích ERÚ.
„Zvyšovat informovanost spotřebitelů je pro nás jednou z hlavních priorit. Proto jsme zprostředkovatele vyzvali, ať své pochybení urychleně napraví. Je velmi důležité, aby měli zákazníci co největší povědomí o svých právech, ideálně samozřejmě už před uzavřením jakéhokoliv smluvního vztahu,“ uvedla Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Mimosoudně mohou lidé u ERÚ řešit jak spor se zprostředkovatelem, tak s dodavatelem.
Energetičtí zprostředkovatelé jsou pod dohledem ERÚ teprve od roku 2022, kdy začala platit tzv. zprostředkovatelská novela energetického zákona. Předtím podnikali podle živnostenského zákona na základě tzv. volné živnosti, a regulátor je tak nemohl kontrolovat, ani pokutovat.
Na rozmach nekalých praktik těch nepoctivých z nich alias energošmejdů přesto už v roce 2018 reagoval, a to jak vyjednáváním směrem ke zmíněným legislativním změnám, tak osvětou.
V ní úřad pokračuje i v současnosti, kdy se začínají stížnosti na energošmejdy opět množit. ERÚ proto aktualizoval své desatero obrany před energošmejdy, naváže na něj vizuály s konkrétními praktikami nepoctivých zprostředkovatelů. (sfr)