Na letošním veletrhu Eurosatory automobilka Tatra Trucks ve světové premiéře představila nejnovější 3. generaci modelové řady Tatra Force v provedení pro ozbrojené síly. Novinka je vybavena moderními motory, dostala vyspělou palubní elektroniku a přinese i větší bezpečnost nebo vyšší úroveň ergonomie a ovládání. V Paříži se představila ve verzi se standardní kabinou, později budou k dispozici i kabiny pancéřované.
Nejviditelnějším prvkem nejnovější 3. generace modelové řady Tatra Force jsou nově řešené kabiny, a to jak v krátkém (dvoudveřovém), tak i dlouhém (čtyřdveřovém) provedení s řadou nadstandardních bezpečnostních prvků, vylepšeným interiérem nebo digitalizovanou palubní deskou a moderní elektronikou.
Kabiny mají oproti předchozí generaci přepracovaný skelet s moderními konstrukčními prvky přinášející zvýšenou bezpečnost osádky a lepší výhled. Dvou i čtyřdveřové kabiny budou variabilní, automobilka tedy nabídne nízkou verzi, jež usnadní průjezdy v nízkých profilech, ale též např. nakládku do velkokapacitních transportních letounů apod., tak verzi s vyšším stropem.
Digitalizovaná přístrojová deska splňuje všechny současné nároky na ergonomii a bude de facto stejná jako u civilních vozů Tatra Force. Představuje kombinaci klasických spínačů a ovládání přes grafické rozhraní (plochý displej), který umožní sdružit aktuálně požadované údaje do jednoho místa bez nutnosti v kabině rozmisťovat další sadu displejů. U řidiče bude použit multifunkční volant, do kabiny bude nově možné instalovat vzduchem odpružené sedačky (v závislosti na velikosti použitých pneumatik).
3. generace řady Tatra Force je stejně jako předchozí generace konstruována s ohledem na možnost instalace zodolněných kabin. Vozy proto budou osazeny výměnnými prvky uložení a sklápění kabiny, přizpůsobeno bude také vedení elektrických a vzduchových svazků tak, aby bylo možné rychle a snadno vyměnit standardní kabinu za zodolněnou i v polních podmínkách. I to je důvod, proč již Tatra nebude nabízet mechanického ovládání převodovky ale výhradně elektronické.
Podvozek má osvědčenou tatrováckou koncepci s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. Díky tomu – a také vzhledem k nadprůměrným hodnotám nájezdových úhlů – se u třetí generace Tatra Force předpokládají ještě lepší jízdní vlastnosti na zpevněných komunikacích a v terénu, než má generace druhá. Vozy nové generace Tatra Force budou standardně nabízeny v konfiguraci se znakem náprav 4×4, 6×6 a 8×8 s možností osadit vozidla buď bubnovými nebo kotoučovými brzdami na všech kolech. Stejně jako u předchozích generací ale budou k dispozici též vícenápravové verze s různým počtem hnaných a řiditelných náprav.
Oproti předchozí generaci řady Tatra Force ta nová nabídne možnost alternativní montáže motoru pod přední částí kabiny nad přední nápravou, nebo pod zadní částí kabiny za přední nápravou. V případě instalace motoru vepředu bude kabina o 110 mm výše než v případě instalace pohonné jednotky dozadu. Poloze motoru bude odpovídat i maska s jedním nebo dvěma průduchy. Pod kabiny Tatra Force bude možné umístit jak tatrovácké vzduchem chlazené motory, tak i motory s kapalinový chlazením zahraniční provenience. U provedení s motorem vpředu lze nově umístit chladicí systém vybraných kapalinou chlazených motorů pod kabinu v přední části, čímž odpadne nutnost instalace chlazení za kabinu, což je výrazný znak druhé generace vozů řady Force.
V případě motorů Tatra bude k dispozici buď elektronicky řízený vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 340 kW či dvanáctiválec s výkonem 440 kW (oba motory si stále zachovají možnost používat standardní vojenské palivo F-34 či vysokosírnatou naftu), v obou případech plnících ekologickou normu Euro 3, alternativně i Euro 5. Především pro zahraniční zájemce budou v nabídce i kapalinou chlazené motory Cummins (v rozmezí zdvihového objemu 7 až 15 litrů). Úplnou novinkou je použití motoru Caterpillar C9.3B o objemu 9,3 litrů, jehož zajímavostí je možnost přepnout za jízdy do bojového režimu, kdy se zvýší jeho výkon z 392 kW na 447 kW a točivý moment až na 2250 Nm.
S motory mohou být spojeny deseti nebo čtrnáctistupňové převodovky Tatra s vylepšeným elektronickým řazením. Nově v nabídce figuruje dvanáctistupňová automatizovaná převodovka ZF TraXon a automatická verze ZF EcoLife 2. Již zavedeným standardem jsou pak šestistupňové nebo sedmistupňové automatické převodovky Allison.
Další vývoj rodiny vozidel Tatra Force se ubírá i směrem k využití alternativních druhů pohonů pro vojenské účely, a to v rámci řady značené jako e-Drive. V Tatře například pracují na hybridních vozidlech se spalovacím motorem a elektromotorem, která by mohla využívat čistě elektrický pohon v bojových a jinak exponovaných oblastech pro snížení zvukové i infračervené stopy, či na vozidlech, u nichž spalovací motor plní roli range extenderu. (sfr)