Strojvůdci v Německu si vystávkovali 35hodinový pracovní týden. A k tomu jednorázový protiinflační bonus v přepočtu 72 tisíc korun plus zvýšení mezd o v přepočtu 10 600 Kč měsíčně. Podle společnosti Deutsche Bahn si ještě před zvýšením mezd strojvedoucí ročně vydělávali včetně příplatků a bonusů 45 tisíc eur (1,14 mil. Kč) až 56 tisíc eur (1,41 mil. Kč).
Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) postupně do roku 2029 sníží pracovní dobu svých strojvedoucích na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy.
DB tak po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání přistoupily na základní požadavek odborů strojvedoucích GDL. Strojvůdci budou mít podle kompromisní dohody možnost pracovat až 40 hodin týdně, pokud budou chtít, za což ale dostanou speciální příplatky.
Dohodnutý kompromis má být založen na principu „více peněz za více práce“ a umožní zvolit si pracovní dobu v rozmezí 35 až 40 hodin týdně.
Týdenní pracovní doba německých strojvůdců se ze současných standardních 38 hodin týdně bude snižovat postupně. Do roku 2026 klesne na 37 hodin a do roku 2029 na dohodnutých 35 hodin, a to vždy se zachováním plné mzdy.
Strojvedoucí se ale mohou rozhodnout pro delší pracovní závazek, což bude znamenat o 2,7 procenta vyšší hodinovou mzdu.
Dráhy uvedly, že strojvedoucí a průvodčí, kteří budou místo 35 hodin pracovat 40 hodin týdně, si vydělají v konečném součtu o 14 procent více.
V rámci dohody s GDL souhlasily dráhy se zvýšením mezd, a to o 420 eur (10 600 Kč) měsíčně. Pracovníci rovněž dostanou jednorázový protiinflační bonus 2850 eur (72 000 Kč).
Strojvedoucí sdružení v odborech GDL od loňského listopadu stávkovali celkem šestkrát. Kvůli protestům stála nejen osobní doprava, ale i ta nákladní, což vedlo k rozsáhlým problémům při zásobování průmyslu. (sfr)