Počet počítačů na školách v ČR vzrostl od roku 2019 o polovinu. Informoval o tom Český statistický úřad (ČSÚ). V roce 2023 bylo v českých školách k dispozici 24 počítačů na 100 žáků. Všechny školy byly připojeny k internetu a školní agenda se zpracovávala z velké části v elektronické podobě.
Mnoho škol také provozovalo vlastní bezdrátovou síť či informační systém.
Možnost přístupu žáků k digitálním technologiím se ve školách v Česku v posledních letech zásadně změnila. V porovnání s rokem 2019, tj. před pandemií onemocnění covid-19 a nuceným přechodem škol na online výuku z domova, vzrostl počet počítačů na školách v Česku o zhruba polovinu, absolutně o 155 tisíc.
Na konci září 2023 tak bylo ve školách dětem a žákům k dispozici 452 tisíc počítačů. Třetina byla nových, tj. maximálně dva roky starých. Šlo především o přenosné počítače, tj. notebooky a tablety. Největší podíl nových zařízení byl v mateřských školách (38 %) a na 2. stupni základních škol (35 %). Naopak nejstarší počítače byly na středních školách, informoval ČSÚ.
Nejrychleji rostl počet počítačů v mateřských školách, kde se od roku 2019 téměř zdvojnásobil. Na základních školách jejich počet vzrostl o zhruba dvě třetiny a na středních školách o necelou čtvrtinu. Na meziročních nárůstech se podílely především přenosné počítače.
Od roku 2019 se jejich počet na školách v Česku zvyšoval průměrně téměř o 40 tisíc ročně až na 250 tisíc v roce 2023. Počet stolních počítačů zůstával od roku 2018 na úrovni zhruba 200 tisíc.
V přepočtu na 100 žáků na tom v roce 2023 byli nejlépe žáci 2. stupně základních škol, kteří měli k dispozici 46,7 počítačů na 100 žáků. Na 1. stupni základních škol bylo dostupných 36,7 počítače na 100 žáků a na středních školách 28,1 počítače na 100 žáků.
Nejméně počítačů na 100 žáků na všech stupních škol bylo k dispozici v Praze. Například na 1. stupni základních škol zde na 100 žáků připadalo 27 počítačů, v Karlovarském kraji pak 50 počítačů. V Karlovarském kraji byl na základních školách největší podíl nových počítačů starých maximálně dva roky.
Stále více škol také využívá uzavřené komunikační a informační portály (tzv. školní intranet) pro komunikaci mezi učiteli a žáky, respektive rodiči. Zatímco v roce 2020 byla školním intranetem dostupným i rodičům vybavena pětina škol, v roce 2023 to bylo již 40 % škol.
Na druhém stupni základních škol používalo školní intranet 80 % škol, ve srovnání s rokem 2020 se jednalo o dvojnásobek. I v mateřských školách používalo v roce 2023 intranet již 20 % škol, tedy pětkrát více než v roce 2020. Školní Wi-Fi síť dnes najdeme v 97 % všech základních i středních škol, uvedl ČSÚ.