Armáda ČR převzala poslední tři Tatry 815, rozšíří vozový park ve třech krajích.

Armáda ČR převzala poslední tři automobily Tatra 815-7 z celkových 209, čímž rozšíří vozový park ve třech krajích. Vozidlo odveze palety, proviant, munici i zbraně, místo v něm najdou i vojáci. Nové terénní náklaďáky využijí útvary napříč Armádou ČR, největší balík 30 kusů získali příslušníci Praporu podpory nasaditelných sil Rakovník a 15. ženijního pluku Bechyně.

Poslední tři tatrovky ve Štěpánově slavnostně převzali zástupci Krajských vojenských velitelství Liberec, Plzeň a Ústí nad Labem.

Smlouvuna 209 těžkých nákladních terénních automobilů Tatra 815-7 6×6 ve valníkovém provedení v celkové hodnotě více než 1,9 mld. Kč bez DPH podepsal za resort obrany náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Lubor Koudelka 24. srpna 2022.

Vloni společnost Tatra Trucks a.s. dodala 200 kusů, letos zbývajících devět.



„Jelikož spolupracujeme s firmou Tatra už několik let, a navíc firma splnila některé zadané technické a legislativní parametry, nebyl jediný důvod tyto české stroje s vynikající pověstí po celém světě nezařadit do našeho vozového parku,“ zhodnotil dosavadní spolupráci ředitel odboru vyzbrojování vzdušných sil a logistiky sekce vyzbrojování a akvizic Jan Kolafa.

„Očekáváme, že naši spolupráci s Tatra Trucks a.s. budeme nadále rozvíjet a dnešní předávání nebude poslední,“ doplnil.

Současná varianta s přídomkem Force byla do vozového parku české armády zařazena už v roce 2017 jako náhrada starších modelů. V armádě jich jsou v současnosti téměř tři stovky.

„Moderní verze Tatra 815-7 se stala velmi rychle oblíbenou. A není se čemu divit, protože se jedná o standardně vybavené vozidlo s dobrými jízdními vlastnostmi,“ uvedl zástupce ředitele Agentury logistiky plukovník gšt. Vít Watroba.

Tatrovácký podvozek, sázka na jistotu

„Naše koncepce se zrodila ve 20. letech minulého století a dosud nebyla překonána. Principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek.“

„V průběhu let byla tato koncepce dovedena k dnešnímu originálnímu řešení, což vozidlům Tatra dává výjimečné schopnosti při průjezdu i tím nejnáročnějším terénem, které nutně potřebuje naše armáda,“ zdůraznil ředitel obranných projektů Tomáš Mynarčík.

Vozidlo je určeno pro osádku 1+3, nechybí filtrační zařízení, držáky na odmořovací, dozimetrické a chemické přístroje. Posádka má také k dispozici klimatizačně topnou jednotku a nezávislé topení.

Na vzhledu vozidla vynikne typická olivová barva se zajímavými vlastnostmi. Matný nátěr odolá klimatickým vlivům, bojovým otravným látkám, dekontaminačním prostředkům a korozi.

Tatra 815-7 6×6 zvládá komfortní jízdu po silnici, ale i delší operace v členitém terénu nebo zatopených oblastech. Zvládne teploty od -32 °C do +49 °C s relativní vlhkostí vzduchu do 98 %.

Celý kolos doslova táhne vzduchem chlazený, přeplňovaný, vznětový osmiválec 12,7 litru, který disponuje výkonem 300 kW při 1800 otáčkách za minutu.

Celkový dojem z vozidla popisuje řidič z Krajského vojenského velitelství Plzeň, který chválí především dynamické vlastnosti vozidla.

„Je znát, že jedete v nové Tatře. Díky unikátnímu podvozku cítíte lepší brodivost, máme tu systém ABS, pokročilejší brzdy i menší poloměr otáčení, díky čemuž můžou za volat usednout i méně zkušení řidiči.“ (sfr)