Jurečkovo MPSV i Hladíkovo MŽP začínají využívat vodíková auta. „Resorty pokračují v obnově vozového parku směrem k udržitelnosti,“ uvedly úřady ve spoolečné zprávě. Následující rok bude Ministerstvo práce a sociálních věcí a Ministerstvo životního prostředí využívat pronajatá auta na vodíkový pohon.
Na Úřadu vlády si automobily od výrobce převzali ministři Marian Jurečka a Petr Hladík. Každé ministerstvo obdrželo jeden vůz.
„Jde o další krok, kterým resorty obnovují svoji vozovou flotilu a k této obměně využívají výhradně nízkoemisní či zcela bezemisní auta. Provozem ekologických vozidel na alternativní pohon oba resorty zároveň uspoří náklady na běžný provoz,“ uvedly resorty.
„Chceme tato auta důkladně otestovat, prověřit jejich fungování pro naše využití a porovnat, jak se nám vyplatí oproti klasickým spalovacím vozidlům. Po roce intenzivního provozu zjistíme všechny klíčové parametry. Pak vyhodnotíme, jestli se nám vyplatí třeba právě auto na vodík.“
„Jde o velmi zajímavý způsob pohonu, který je ekologický, udržitelný, ale také běžně využitelný bez zdlouhavého nabíjení,“ řekl ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).
Zákon od prosince 2022 jednotlivým resortům nařizuje, aby při pořizování nových vozů do své flotily prostřednictvím veřejných zakázek měly podíl nízkoemisních vozidel ve výši bezmála 30 %.
MPSV od letošního června jde na základě interní směrnice ještě dál a pořizuje výhradně bezemisní nebo nízkoemisní vozidla. Jedinou výjimku tvoří speciální vozidla, která se řídí zvláštními pravidly.
„V současné době už auta na konvenční pohon vůbec nekupujeme. Uvědomujeme si, že musíme jít příkladem, chováme se proto maximálně ekologicky a zodpovědně. To se projevuje i v obnově našeho vozového parku,“ dodal ministr Jurečka.
Resort nyní kromě vodíkové Toyoty Mirai, kterou nyní převzalo, využívá také auta na alternativní pohon od Škody. Jde o taktéž pronajatý plně elektrický Enyaq a zakoupený nízkoemisní plug-in hybridní Superb iV.
„Cílem ministerstva životního prostředí jako ministerstva budoucnosti je minimalizovat emise z automobilů resortu. Chci, abychom se s nastaveným antifosilním trendem pro obnovu vozového parku stali absolutním lídrem státní správy,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Dneska má MŽP celkový podíl vozidel na alternativní pohon zhruba 25 %. Hladík proto zadal podmínku, že do budoucna
ministerstvo, ani jeho podřízené organizace, nebudou nakupovat vozy čistě na fosilní paliva, ale zvolí vždy vozy na alternativní pohon.
„Využívat chceme plug-in hybridy a auta na elektrický pohon. Ode dneška přidáváme také jedno auto na vodík, ve kterém vidíme do budoucna velký potenciál,“ dodal Hladík.
Kromě toho, že je vodíkové auto ekologické, měl by být podstatně levnější také jeho provoz. Běžný konvenční pohon znamená náklad zhruba 4 Kč na kilometr. V případě nízkoemisního vozidla je tato částka asi 2,90 Kč a elektromobilu 1,50 Kč. Vodíkový pohon vyjde podle aktuálních cen zhruba na 2,50 Kč na kilometr.
Na rozdíl od elektromobilu je ale vodíkový vůz plně „natankovaný“ za srovnatelný čas, jako spalovací auto.
Zápůjční smlouva na oba vozy byla uzavřena na jeden rok. Za každý vůz ministerstva zaplatí formou nájmu 20 tisíc Kč měsíčně včetně DPH. Za rok tedy půjde o částku celkem 240 tisíc korun. (sfr)