Mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny se zvýší. Cena by se mohla zvýšit o deset až patnáct procent. Umožňuje to změna evropských pravidel. V ČT to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Bývalý ministr dopravy a současný opoziční poslanec Karel Havlíček (ANO) vládu kritizuje za to, že chce v rámci konsolidačního balíčku navyšovat cenu dálničních známek pro osobní auta, a to výrazněji než o 10 procent.
O zdražení dálniční známky mluví ministr dopravy Martin Kupka již déle a jeho úřad také zveřejnil detaily. Cena ročního kuponu vzroste z 1500 na 2300 korun. Že by rostla i cena mýtného, dosud Kupka odmítal. Nyní to ale připustil.
„Od 1. března bude možné do mýta zakomponovat novou položku, která v sobě zahrnuje poplatek za CO2, tedy emise oxidu uhličitého. Zvýší se mýto, počítáme s tím a budeme hledat rovinu – stejně jako v případě dálniční známky – která by neohrozila naše dopravce,“ řekl.
Upřesnil také, že by se cena měla zvýšit o deset až patnáct procent, čímž se příjmy státu zvýší zhruba o 1,4 až 2 miliardy korun.
Ministerský předchůdce Karel Havlíček nemá se zdražením mýtného problém. Vymezil se ale proti zdražování dálniční známky. Provoz elektronických známek je podle něj levnější.
Dodal, že je především proti tomu, aby se známka zdražovala v současnosti.
Kupka ale zdražení známek hájí. Připomněl, že se jejich cena nezvyšovala přes deset let. Upozornil na to, že i kdyby měly zdražit jen o inflaci, byly by ještě dražší než 2300 korun.
Ministerstvo dopravy plánuje dálniční známky zdražit od března příštího roku, zároveň zavede i jednodenní známku. Zůstanou i dosavadní krátkodobé kupony s desetidenní a měsíční platností. Ty na rozdíl od roční známky zlevní.
Od března by měla být roční známka za 2300 korun (místo nynějších 1500), měsíční za 430 korun (dnes 440), desetidenní za 270 korun (dnes 310) a jednodenní za 200 korun.
Zvýhodněna, ale už ne plně osvobozena, mají být hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Jejich provozovatelé od března příštího roku zaplatí 25 procent sazby časového poplatku. U aut poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane zvýhodnění na 50 procentech sazby.
Také hejtman Pardubického kraje Netolický souhlasil s tím, že mýtné smysl má. Dle něj je to způsob, jak zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy. (at)