Evropská komise nařídila společnosti Google, aby přerušila svůj výnosný byznys s digitální reklamou. Europoslanci také posvětili návrh pravidel pro fungování umělá inteligence. Mohlo by jít o první regulaci tohoto odvětví na světě.
Společnost Google by mohla být Evropskou komisí přinucena k prodeji části podniku, což by přispělo k zmírnění obav antimonopolního orgánu z narušení hospodářské soutěže.
Eurokomisařka Margrethe Vestagerová upozornila na to, že společnost shromažďuje uživatelská data, prodává reklamní prostor a působí jako prostředník pro on-line reklamu. Tímto tedy působí na všech úrovních odvětví.
„Obáváme se, že Google mohl využít svého postavení na trhu k upřednostnění vlastních zprostředkovatelských služeb,“ kritizovala Google komisařka.
Evropská komise uvedla, že její předběžný názor je takový, že pouze povinný prodej části služeb by vyřešil obavy z narušení hospodářské soutěže.
Europoslanci také schválili návrh pravidel pro umělou inteligenci. Půjde o klíčový krok směrem k bezprecedentním restrikcím vůči společnostem, které používají AI. Brusel se tímto krokem dostává do sporu s největšími americkými technologickými giganty.
Na základě nových pravidel by bylo možné zakazovat systémy, které představují dle EK riziko. Legislativa také definuje hranice pro vysoce rizikovou AI. Mohlo by jít například o systémy ovlivňující voliče během voleb. Také obsah vytvořený AI jako např. ChatGPT by měl být označován. (at)