Cena roční dálniční známky pro motoristy by měla podle vládního úsporného balíčku od ledna zdražit, a to téměř o polovinu na 2300 korun, poroste ale i v dalších letech, a to v závislosti na inflaci.
„Připravujeme návrh, aby se cena dálniční známky zvyšovala s inflací, protože také kryje službu poskytovanou státem motoristům v kvalitnější dopravní infrastruktuře. S tím je spojena nejenom investiční částka, ale pochopitelně také zvyšující se ceny veškeré letní i zimní údržby. Podobně to je v Rakousku a v řadě dalších zemí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Ke zvýšení ceny dálniční známky nedošlo posledních deset let a její navýšení tak považuje za oprávněné i Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Pro Český rozhlas Kupka také řekl, že zdražovat kvůli růstu nákladů budou podle opět i České dráhy. Kvalita služeb a samotná síť železnic a také dálnic se dle ministra musí zároveň posílit.
Momentálně je už rozestavěno 186 kilometrů nových úseků dálnic, příští rok by se jich mělo otevřít více než 100 kilometrů. Do konce roku 2025 chce vláda zprovoznit celkem 200 kilometrů. Peníze se podle ministra dopravy najít musí.
Česku ale už letos chybělo ve státním fondu dopravní infrastruktury na projekty třicet miliard korun. Ty stát pokryl úvěrem od Evropské investiční banky, ale peníze mohou být využity jen na výstavbu kolejí.
Další peníze, především pro dálnice, chce hledat v kombinaci úvěrů, vydání dluhopisů a tzv. PPP projektů. Investory jsou v takovém případě soukromé firmy, kterým stát poté dálnice splácí.
Vláda vlastní výdaje státu chystá krátit, a to platí i pro resort dopravy. Ministr Kupka ale věří, že se o tak velkém krácení peněz ještě povede debata. Podle vládního úsporného balíčku má ale Kupka vyškrtat v příštích dvou letech také celkem šest miliard korun dotací.
Situaci s prostředky komplikuje také to, že Česko už je v posledním rozpočtovém období Evropské unie, kdy je možno na investice do silniční a dálniční sítě čerpat evropské peníze. Nově se totiž smí využít jen na stavby ekologických železnic.
Kupka zmínil, že Česko prošvihlo svou historickou šanci postavit více dálnic, jako se to podařilo Polsku.
Podnikatelé ale upozorňují, že výstavbu dálnic zdaleka nebrzdily pouze peníze, ale především obrovská pomalost rozhodování. (at)