Americký výrobce Bell dokončil výrobu prvního z tuctu nových bojových vrtulníků pro českou armádu. Jedná se o bitevník Viper. V texaském Amarillu už začalo jeho předáván. Od výrobce ho nejdříve musí převzít americká vláda, a pak česká armáda.
Do Česka by měl první stroj dorazit v květnu.
„Je to důležitý krok při modernizaci armády,“ uvedl první náměstek ministryně obrany František Šulc, který se s velitelem vzdušných sil Petrem Čepelkou zahájení předávací fáze v USA osobně účastnili.
Dodávku prvních kusů bitevníků AH-1Z Viper očekává náměšťská vrtulníková základna letos na jaře, víceúčelové stroje UH-1Y Venom pak budou následovat, informovalo ministerstvo obrany na svém webu.
Každý nový vrtulník, musí nejprve převzít americká vláda a následně teprve vrtulníky přebírá česká armáda.
Česká obrana si objednala 4 stroje Viper a 8 vrtulníků Venom. Dohodu o nákupu podepsal ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) se svým americkým protějškem Markem Esperem již v roce 2019. Nahradí již zastaralé bitevníky Mi-24/35 ruské výroby. Několik jich již Česko darovalo Ukrajině.
Podle brigádního generála Petra Čepelky disponují americké bitevníky zcela novými schopnostmi a způsoby nasazení. Uvedl také, že představují ucelený systém, který posune české vrtulníkové letectvo do 21. století.
„Armáda ČR dostane dva výkonově podobné vrtulníky, které dokážou společně držet krok. Vipery zajišťují ofenzivní leteckou podporu, Venomy samostatně nebo ve spolupráci zabezpečují manévrování, logistiku a blízkou palebnou podporu,“ komentoval Čepelka.
Kromě digitálního kokpitu s rozměrnými LCD panely, automatického letového kontrolního systému s integrovanou satelitní a inerciální navigací, je další výhodou shoda v konstrukční (motory, rotory, elektronika a avionika) i letové oblasti. Piloti jsou schopni přecházet mezi jednotlivými typy. To umožňuje i výměnu dílů mezi Venomy a Vipery, a tímto i jednodušší logistiku.
Kromě nových vrtulníků dostane česká armáda také řízené rakety proti pozemním cílům Hellfire a střely Sidewinder proti vzdušným cílům.
Armáda získá z USA darem ještě dalších osm starších ale plně funkčních strojů (2x Venom a 6x Viper) jako kompenzaci za pomoc Ukrajině. Tyto stroje však bude muset česká obrana modernizovat. Využity budou finance, které od USA dostane jako kompenzaci za techniku poskytnutou Kyjevu.
Skupina pilotů a techniků z vrtulníkové základny v Náměšti nad Oslavou již dokončila přeškolení na nové vrtulníky, a to přímo na základně americké námořní pěchoty Pendleton v USA.
Od loňského července čeští letci absolvovali základní výcvik včetně létání podle přístrojů, ve skupině, v přízemních výškách nebo přepravy nákladu v podvěsu a jeřábování. Vyzkoušeli si i lety se střelbami na pozemní cíle kanonem a neřízenými raketami a noční létání. Každý pilot strávil během výcviku ve vzduchu přibližně 80 hodin.
Následující 2 roky bude další výcvik pokračovat v České republice než si piloti a technici zcela osvojí systém provozu a údržby strojů. Kurzy budou probíhat pod vedením amerického mobilního výcvikového týmu (MTT).
Již v březnu do Česka dorazil první ze dvou výcvikových trenažérů, které bude státní podnik LOM Praha od léta provozovat v novém simulačním centru přímo na základně v Náměšti nad Oslavou. V budově s označením H1 budou k dispozici učebny, místnost pro plánování misí a také zázemí pro cvičící pozemní a letecký personál.
Simulátor nabízí veškeré ovládací prvky a zbraňové systémy jako ve skutečném vrtulníku. Softwarové vybavení je propojené s plánovacím systémem, v němž se piloti připravují na letové úkoly.
Kromě simulačního výcviku bude LOM Praha zajišťovat i podporu životního cyklu vrtulníků včetně vyšších stupňů oprav. Jeho specialisté proto nyní v USA absolvují instruktáž na technickou údržbu vrtulníků.
Česká armáda již také obdržela první dodávky náhradních dílů a součástek ke strojům Venom a Viper. Dorazila také kontrolní a měřící technika na vyhodnocení stavu vrtulníků, ochozy pro opravy, elektrický startovací vozík jako pozemní zdroj elektrického proudu a další vybavení.
Kompletně tento materiál dorazí do České republiky postupně v celkem 80 lodních kontejnerech.(at)