Evropský parlament definitivně schválil dohodu s členskými státy Evropské unie o normě o nulových emisí, která počítá s tím, že od roku 2035 má být v členských zemích prakticky nemožné si zakoupit nový automobil na benzin či naftu.
Hlasování předcházela bouřlivá rozprava. Stoupenci normy v ní zdůrazňovali její očekávaný přínos pro zdravější ovzduší a rozvoj nových technologií, zatímco odpůrci poukazovali i po vizi zničujících dopadů na automobilový průmysl, evropskou prosperitu a peněženky obyčejných lidí.
Na výrobě spalovacích motorů jen v Německu závisí 600.000 pracovních míst, která se ocitnou v ohrožení.
Po roce 2035 bude možné také stále kupovat a prodávat ojetá auta se spalovacími motory. Evropská unie ale počítá s tím, že v té době budou již náklady na provoz těchto vozů tak vysoké, že se většině lidí nevyplatí je vlastnit.
Nové těžké nákladní vozy vyráběné v Evropské unii by měly od roku 2030 postupně omezit emise oxidu uhličitého a v roce 2040 je snížit o 90 procent oproti roku 2019.
Všechny nové městské autobusy by zároveň měly od roku 2030 být zcela bezemisní. Počítá s tím návrh, s nímž dnes v rámci takzvané Zelené dohody pro Evropu (Green Deal) přišla Evropská komise. Aby pravidla začala platit, musí je schválit členské státy a Evropský parlament.
Nákladní a autobusová doprava podle komise produkuje šest procent všech emisí skleníkových plynů v EU a více než čtvrtinu emisí připadajících na silniční dopravu.
Brusel proto chce v rámci své zelené strategie vedle osobních aut ekologicky čistší provoz také u těžších vozů. (at)