Německá automobilka Porsche otevřela závod v Punta Arenas v Chile, kde chce vyrábět syntetické palivo. Továrna má dokázat vyrobit až 550 milionů litrů paliva ze vzdušného oxidu uhličitého. Syntetická paliva, také nazývaná e-paliva, mohou pomoci zachránit klasické, spalovací motory.
Upozornil na to server Novinky.cz.
Pilotní fáze tohoto nového závodu Porsche bude vyrábět asi 130 000 litrů eFuel ročně, což je malé množství, které se ale v polovině dekády zvýší na výrobu až 55 milionů litrů ročně. O něco později se očekává, že produkce dosáhne 550 milionů litrů/rok.
Závod se nachází ve větrném Punta Arenas poblíž Magellanského průlivu a jižního cípu Chile. Podle Porsche je umístěn na ideálním místě pro výrobu e-paliv.
Syntetické palivo má stejné vlastnosti jako běžné palivo, ale získává se elektrolýzou vodíku přidáním oxidu uhličitého. Aby byl tento produkt považován za ekologický, může zasáhnout pouze slunce nebo vítr: tímto způsobem se stává neutrálním v emisích uhlíku.
Výrobní proces v továrně zahrnuje vodík extrahovaný z vody elektrolýzou, která vyžaduje obrovské množství energie, kterou podle automobilky dostatečně dodává větrná farma na místě.
Jih Chile je ideálním regionem pro výrobu syntetického paliva, protože vítr vane asi 270 dní v roce, a to umožňuje větrným turbínám pracovat na nejvyšší výkon. Navíc je blízko Magalhaesova průlivu, lokality, která usnadňuje přepravu paliva do celého světa.
Uhlík je čerpán z atmosféry a je přeměněn na methanol pomocí reaktoru pro syntézu methanolu.
Spojením vodíku a metanolu vzniká hořlavý uhlovodík, který lze přepravovat jako jakýkoli jiný typ kapalného paliva z nedalekého přístavu Cabo Negro a používat jej ve spalovacích motorech s několika úpravami, pokud vůbec nějaké, a to vše při produkci emisí přibližně o 85 procent nižších než tradiční formy benzínu.
Navzdory odhodlání ke strategii elektrifikace jsou syntetická e-paliva oblastí, ve které Porsche zjevně vidí potenciál.
Zatímco Evropa si stanovila za cíl skoncovat se znečišťujícími emisemi v roce 2035, v Jižní Americe v současné době v této otázce neexistuje všeobecná shoda. (pel)