Bylinky a saláty z hydroponické zahrádky, která je umístěná na prodejní ploše hypermarketu Albert na pražském Chodově, již zákazníci najdou v nabídce. Unikátní technologii, která je v ČR v rámci maloobchodu použita vůbec poprvé, dodal český start-up GreeenTech. Pětipatrová hydroponická farma je plně automatizovaná.
Albert je tak prvním českým maloobchodníkem, který tuto technologii přímo v obchodě využívá.
„Jako odpovědný obchodník se zajímáme o novinky na poli udržitelných technologií. Zavedením hydroponické farmy na prodejnu podporujeme hlavně lokálnost nabízených surovin. Inovativní technologie šetří vodu nutnou pro pěstování, a také uhlíkovou stopu. Nejvýraznější výhodu pro zákazníka spatřujeme v čerstvosti. Rostlina se sklízí přímo v prodejně, a díky tomu má výraznější chuť. Prodáváme ji i s kořínky, takže si ji zákazníci mohou doma vložit do vody a vydrží jim déle čerstvá,“ řekl Jiří Mareček, ředitel komunikace v obchodech Albert.
Vyčištěná voda slouží opakovaně
Rostliny ke zdravému růstu vyžadují ideální kombinaci světla a živin. Jednotlivé druhy se však v jejich potřebě liší. Tomu jsou uzpůsobena jednotlivá patra, která mají individuálně nastavené svícení. Jiné je také složení výživy ve vodě, které si plodina nasaje přes ponořené kořeny.
Zařízení šetří přírodní zdroje.
„Úspora vody oproti běžnému způsobu pěstování činí až 95 procent. Voda s organickým roztokem se totiž rostlinám dávkuje přesně podle potřeby. Zbylá tekutina, kterou rostlina nevypije, putuje do úpravny vody a následně se opět využívá,“ vysvětlil Dmitrij Lipovskij, zakladatel společnosti GreeenTech, která řešení dodala.
Český startup se zaměřuje na vývoj technologií pro indoor farmaření v městském prostředí. Celkově jde o high-tech zařízení, které inteligentně a velmi vyváženě reguluje všechny aktivity v zahrádce.
„Od počátku, kdy jsme na technologii pracovali, jsme vyvíjeli také vlastní svícení kvůli úspoře energie,“ dodal Lipovskij.
Například v noci, kdy rostlinky spí, dochází i k útlumu systému. Navíc díky tomu, že se o růst bylinek starají moderní technologie, není potřeba postřiků ani GMO.
Zákazníci vidí rostliny růst
Zahrádka je umístěná v obchodě Albert v OC Westfield.
„Chodovský hypermarket je pro nás oblíbeným místem testování novinek, protože naši zákazníci zde jsou otevřeni zkoušet nové věci. Doufáme, že se naše předpoklady naplní a nakupující novinku vyzkoušejí a budou se k ní opakovaně vracet, ať už z důvodu čerstvosti, kvality či úspory přírodních zdrojů při pěstování,“ uvedl Mareček.
Albert má nyní v nabídce hydroponicky pěstovanou bazalku, kopr, šťovík, mátu či červený salát. Prosklená konstrukce farmy stojí v sekci ovoce a zeleniny a hned vedle ní jsou umístěny výpěstky, z nichž mohou zákazníci vybírat. (pel)