Velkoobchod makro ČR slaví 25 let na českém trhu. (Foto: makro ČR)

Již čtvrt století uplynulo od chvíle, kdy se v Ostravě pro všechny podnikatele otevřela první prodejna velkoobchodu makro ČR. Zatímco v prvních letech se prodával široký sortiment zboží pouze na ploše prodejen, dnes je každá z 13 provozoven makro v Česku multikanálovým centrem nabízejícím nejen možnost osobního nákupu, ale i závoz zboží přímo k zákazníkům. Za 25 let na trhu se makro stalo silným a spolehlivým partnerem všech podnikatelů v oboru gastronomie a maloobchodu, a to především díky širokému sortimentu kvalitního zboží, nadstandardním službám a digitálním inovacím zvyšujícím komfort nákupu.

Ale makro není jen velkoobchod, jde také o důležité místo setkávání a inspirace pro všechny podnikatele v regionu, kterým záleží na kvalitě gastronomie a potravin.

Před 25 lety, konkrétně 10. září 1997, se v Ostravě otevřela první prodejna makro.

Do Česka s ní dorazil velkoobchodní koncept Cash & Carry, tedy „nakup a odnes“, který všem podnikatelům nabídl novou jedinečnou možnost růstu jejich podnikání na rozvíjejícím se svobodném trhu za velkoobchodní ceny.

(Foto: makro ČR)

Po pěti úspěšných letech prošlo makro v roce 2002 první velkou změnou „od prodeje ke službám“, kdy začalo rozlišovat své zákazníky na gastronomii a maloobchod a najalo první obchodní zástupce specializované na specifika těchto segmentů.

Dnes čítá oddělení Sales Force celkem 300 profesionálů, kteří se každý den starají o naplňování potřeb zákazníků ze sektoru HoReCa a maloobchodu.

Velký milník nastal v roce 2010, kdy velkoobchod makro poprvé zavezl zboží přímo k zákazníkovi, čímž zahájil úplně novou éru svého podnikání.

Služba závozu se začala velice rychle rozvíjet, a tak makro přišlo v roce 2011 s unikátním online řešením objednávek, kdy spustilo službu m-objednávka, speciální B2B e-shop pro své registrované zákazníky.

(Foto: makro ČR)

Pro rozvoj místního maloobchodu byl důležitý také rok 2012, kdy makro představilo Můj obchod – koncept nezávislých partnerských maloobchodů sdružených v alianci, kterou makro zastřešuje, vede a rozvíjí. Dnes tato aliance zahrnuje již přes 600 obchodů.

Rok 2015 se nesl v záři otevření makro akademie – nejmodernějšího školicího centra v České republice, určeného především pro odbornou veřejnost, tedy kuchaře, barmany, baristy, someliéry nebo sektor veřejného stravování. V nabídce lze nalézt exkluzivní workshopy pod taktovkou osobností nejen z české, ale i zahraniční gastronomie.

S růstem objemu zboží zaváženého zákazníkům napřímo bylo nutné rozšířit skladovací prostory a posunout vnitrofiremní logistiku závozů zboží na novou úroveň. Proto v roce 2018 makro otevřelo vlastní distribuční centrum Kozomín, ze kterého zásobuje všechny obchody v republice.

Jasné signály ze strany zákazníků vedou celých 25 let společnost makro k neustálému zvyšování komfortu při nákupu. Stále důležitější roli v tomto ohledu hrají digitální technologie a makro jich zákazníkům nabízí celou řadu.

(Foto: makro ČR)

V roce 2018 například vznikla jedinečná služba makro scan, která zákazníkům na prodejně umožňuje projít celým procesem nákupu samostatně s pomocí mobilní aplikace pro skenování čárových kódů zboží.

Veškeré informace o svých nákupech najdou zákazníci v mobilní aplikaci Moje makro. Podporu restauratérům v oblasti rezervací, webových stránek a nákladového managementu pak poskytuje digitální platforma Dish.

Díky mimořádné šíři sortimentu, špičkové kvalitě služeb a neustálým inovacím dnes makro zastává 50% podíl v segmentu Cash & Carry a jakožto lídr trhu drží téměř 20% podíl přímého závozu zboží. Spolupracuje s více než 1 500 dodavateli, přičemž přibližně 200 z nich jsou lokální pěstitelé a výrobci, kteří zpestřují strukturu tuzemského hospodářství.

Pro 500 tisíc svých aktivních zákazníků představuje makro mnohem víc než jen místo, kde se dá ve velkém objemu nakoupit kvalitní zboží za příznivé ceny.

(Foto: makro ČR)

„V Česku jsme za čtvrt století od otevření první prodejny ušli obrovský kus cesty. Zákazníkům dnes dokážeme poskytovat špičkové produktové řešení a servis nejen přímo v našich provozovnách, ale díky přímé distribuci také mimo ně. Všem našim zaměstnancům pomáháme stát se odborníky, kteří precizně znají nabídku a vždy tak mohou pomoci zákazníkům s výběrem,“ popsal Atila Yenisen, generální ředitel společnosti makro ČR.

„Také prostřednictvím našich obchodních zástupců dokážeme k zákazníkům přistupovat individuálně tak, abychom vždy vyšli vstříc všem jejich potřebám a specializacím. Zároveň neustále inovujeme, přicházíme s nejnovějšími digitálními a online řešeními a pomáháme tak udávat směr, kterým se má tuzemský velkoobchod ubírat,“ dodal Yenisen.

Do příštích let má makro jasný cíl – stát se první volbou na velkoobchodním trhu rychloobrátkového zboží.

Pro partnery ze segmentu HoReCa má makro v plánu přinášet sortimentní řešení tak, aby v náročném prostředí gastronomie ušetřili čas, energii i peníze a zároveň nemuseli slevovat z kvality svých služeb.

Maloobchodníkům pak chce makro zajistit stabilní ceny pomocí vyššího podílu výrobků v programu Nakupte více, zaplaťte méně, který nabízí řadu položek za dlouhodobě nízkou cenu. Díky více než šesti tisícům produktů vlastních značek, z nichž více než polovina pochází z Česka, působí makro proti současné spirále inflace v cenách potravin.

(Foto: makro ČR)

V neposlední řadě se velkoobchod podílí také na řadě udržitelných a charitativních projektů, především však na dlouhodobé spolupráci s Federací potravinových bank, kterým od roku 2009 dodal už téměř 5 tisíc tun potravin.

Velkoobchod makro zůstává jasným lídrem trhu v darování čerstvých potravin, které představují zhruba dvě třetiny z darovaného množství.

V nejbližší době dojde i na speciální akce ke 25letému výročí makro, které budou především oslavou partnerství se zákazníky a dodavateli.

Již 21. září 2022 se v hotelu Hilton v Praze uskuteční slavnostní galavečer za účasti partnerů, dodavatelů, zákazníků i zaměstnanců. V lednu 2023 pak odstartuje kampaň, ve které si na své přijdou všichni zákazníci formou zajímavých komerčních nabídek a akcí.


METRO, mezinárodní velkoobchodní lídr, se specializuje na prodej potravinářského a nepotravinářského sortimentu. Zaměřuje se na potřeby hotelů, restaurací a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků.

METRO má po celém světě 17 milionů zákazníků, kteří si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo online.

Při objednávce zboží online si mohou své nákupy vyzvednout v obchodě nebo nechat doručit. METRO využívá digitálních řešení, čímž podporuje konkurenceschopnost podnikatelů a přispívá tak ke kulturní rozmanitosti v oblasti pohostinství a maloobchodu. Klíčovým pilířem podnikání společnosti METRO je udržitelnost. To dokazuje také zařazení do indexu Dow Jones nepřetržitě osm let.

METRO/makro je zastoupeno ve více než 30 zemích a celosvětově zaměstnává více než 95 000 lidí. Ve finančním roce 2020/2021 dosáhla společnost METRO obratu 24,8 miliardy eur.

(pel)