Česká republika hostila 7. ročník mezinárodní konference uživatelů letounu L-39 Albatros (L-39 Users Group Conference). Odborné setkání uspořádala společnost AERO Vodochody AEROSPACE (Aero) pod záštitou Vzdušných sil Armády České republiky. Zástupci uživatelů z Evropy, Asie, Afriky a Latinské Ameriky se sešli v Praze a ve Vodochodech ve dnech 14. až 15. září.
Hlavním cílem mezinárodního odborného fóra, které slavnostně zahájili prezident a CEO společnosti Aero Viktor Sotona a velitel 21. základny taktického letectva Čáslav brigádní generál Jaroslav Míka, je sdílení informací a zkušenosti současných uživatelů s legendárním českým cvičným letounem L-39 Albatros, který se v letech 1971–1996 vyráběl sériově v Aeru Vodochody.
Vyrobeno bylo téměř 2 900 kusů Albatrosů ve verzích L-39C, L-39ZO, L-39V a L-39ZA.
„Po celém světě stálé létají stovky českých Albatrosů. Tisíce profesionálních pilotů se na nich úspěšně vycvičily. Odborné fórum je proto stále potřebnou a vítanou akcí, na které se potkají desítky zástupců uživatelů letounu s našimi konstruktéry, techniky či testovacími piloty,“ řekl Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero.
„Účastníci konference od nás dostanou například informace o možnostech modernizace stávajících Albatrosů, pro nás je to zase skvělá příležitost získat zpětnou vazbu od uživatelů, kteří jsou s letounem v dennodenním kontaktu,“ dodal Sotona.
Sedmý ročník mezinárodního setkání se primárně zaměřoval na budoucnost podpory a služeb pro letouny L-39 Albatros, na efektivní metody výcviku pilotů prostřednictvím kombinace platforem a technologií nebo na nejnovější poznatky získané v oblasti bezpečnosti letů.
Zahraničním účastníkům konference se představili také další české společnosti z oblasti leteckého průmyslu včetně státního podniku LOM Praha, jeho dceřiné společnosti VR Group a Centra leteckého výcviku Pardubice.
Součástí programu odborného fóra, které se konalo ve dnech 14. až 15. září v Praze, byla i prohlídka areálu společnosti Aero Vodochody.
Zahraniční i tuzemští delegáti si prohlédli provoz, kde se realizují údržby, opravy či generální opravy na letounech L-39 Albatros. Účastníci konference rovněž zavítali do provozu, kde probíhá sériová výroba letounu L-39NG.
„Zástupci uživatelů se přesvědčili, že nová generace českého cvičného letounu L-39NG může být ideálním řešením pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil a že může splnit jejich různorodé požadavky na budoucí výcvikovou platformu,“ doplnil Sotona.
Moderní, efektivní a komplexní letadlo L-39NG se v současnosti může prodávat do celého světa, protože získalo typovou certifikaci bez omezení.
Všechny systémy a požadavky v rámci států Evropské unie a Severoatlantické aliance jsou navíc s tímto českým letounem z Aera kompatibilní.
Generálním partnerem 7. ročníku mezinárodní konference uživatelské skupiny letounu L-39 Albatros byla společnost Omnipol, partnerem akce byla společnost Defcon. (pel)