Státní podnik ministerstva obrany LOM PRAHA s.p. se zapojil do unikátního projektu „Beta opět poletí“. Podnět dostat Betu zpět do vzduchu dal spolek leteckých nadšenců sdružených v Air Service Pilot Klubu na letišti Strunkovice nad Blanicí po nehodě tohoto ojedinělého historického exponátu patřících do sbírek VHÚ.
Letoun Beta Minor Be 50 s imatrikulací OK-EAA byl přepraven do LOM PRAHA s.p. v březnu 2022. V tamní tzv. velké lakovně na něm byly provedeny povrchové úpravy před lakováním a následně dostal zcela nový nátěr.
Odborné práce v trvání bezmála sto hodin provedli zaměstnanci kbelského Závodu letadel Jiří Hovorka a Jiří Vrba a použili na ně přibližně 20 litrů různých barev.
Nejen pro nadšence letecké historie uvádíme několik zajímavých informací přímo z lakovny státního podniku.
Celý skelet letadla, který je z překližky, se musel přebrousit brusnými papíry zrnitosti 240 a následně 360.
A protože letadlo bylo v demontovaném stavu bylo nutné, zejména u křídel, která ležela na podstavcích, vyčkat dokonalého zaschnutí každého nástřiku před jejich obrácením a pokračováním v práci.
Po přebroušení následovalo stříkání polyuretanovým základem a tmelení nerovností a spár na celém trupu tmelem Multifiller, opakované broušení a stříkání polyuretanovým základem.
Po lakování základem opravil lakýrník lokální nerovnosti (spáry mezi jednotlivými díly překližky) tmelem a celý povrch letadla nastříkal plničem Multigrey Filler.
Po přebroušení a očištění povrchu, byl trup letadla připraven k nanesení vrchní polyuretanové barvy Selemix Direct RAL 9010. Barva se nanášela ve dvou až třech vrstvách.
Barva se nechala dva dny schnout, potom se mohlo začít s maskováním (zakrytím) částí trupu a lakováním popisů, imatrikulace a ozdobných pruhů barvou Selemix Direct RAL 3013.
U příležitosti dokončení povrchové úpravy leteckého historického unikátu Be 50 v LOM PRAHA s.p. se v nejbližších dnech uskuteční jeho slavnostní předání zástupcům ASPK z.s. Premiérový let Bety se plánuje na jaro 2023.
(pel)