Státy EU schválily zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Ministři se shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.
Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032.
Opatření mají pomoci dosáhnout nastaveného klimatického cíle, a to snížení emisí o 55 procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990.
Podle české ministryně životního prostředí Anny Hubáčkové v roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána.
Od roku 2035 chce Komise automobilkám zakázat, aby jejich nové výrobky produkovaly emise oxidu uhličitého. V praxi by to znamenalo, že by lidé neměli možnost koupit si nové auto na benzinový či dieselový pohon.
V té souvislosti plánuje EU více podpořit prodej elektromobilů, pro které by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic.
Technicky tak sice nejde přímo o zákaz prodeje, ale o radikální zpřísnění norem pro emise CO2. Ty mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily.
Kritici však upozorňují na to, že kromě dopadů na autoprůmysl dojde ke zdražení ojetých aut, kterých je už nyní na trhu nedostatek, ceny rostou už rok a půl.
Schválený návrh je součástí unijní strategie zvané Zelená dohoda (Green Deal), jejíž cílem je snížit emise skleníkových plynů o 55 procent do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.
Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout, či zda jej bude potřeba například odložit. (pel)