PPF oznámila, že její strojírenské společnosti v rámci Škoda Group podepsaly dohodu s automobilkou Škoda Auto ze skupiny Volkswagen, kterou budou ukončeny veškeré známkoprávní spory a současně odstraněny neshody týkající se mnohaletého souběžného užívání značky Škoda. Součástí dohody je, že Škoda Group může název Škoda i znak okřídleného šípu používat až do roku 2029.
Dohoda umožní odstranit problém častého zaměňování značek mladoboleslavského výrobce osobních automobilů a plzeňské strojírenské společnosti. Změna značky se nijak neprojeví na existujících, rozjednaných či budoucích zakázkách plzeňské skupiny Škoda, včetně společnosti Škoda Transportation.
Smluvní strany se dohodly nezveřejnit finanční podrobnosti dohody o prodeji práv ke značce Škoda. Takto získané prostředky přispějí především ke snížení zadlužení Škoda Group a k dalšímu rozvoji jejího podnikání, včetně vývoje inovativních produktů a tvorby nových pracovních míst.
„Zůstáváme hrdými nositeli odkazu Emila Škody, který položil základy rozvoje průmyslu v Plzni i celém Česku. Nicméně přišel čas respektovat realitu a vyřešit neshody ohledně rozsahu práv, kdy pod stejnou značkou působí na trhu zcela rozdílné produkty,“ řekl Stanislav Kuba, investiční manažer průmyslové divize skupiny PPF a předseda dozorčí rady Škoda Transportation.
„Jsem přesvědčen, že ve finále uzavřená dohoda pomůže plzeňské Škodovce udělat zásadní krok směrem do budoucnosti, kdy chceme být firmou nabízející nejen jednotlivé prostředky hromadné dopravy, ale celá řešení pro moderní mobilitu,“ dodal.
Škoda Auto vlastnila značku a logo Škoda pro automobily a s nimi související zboží a služby, ale většina historických práv zůstala v majetku Škody Plzeň a na její činnost navazujících společností, včetně Škoda Group a Škoda Transportation.
Logo s okřídleným šípem si nechala Škodovka zaregistrovat jako ochrannou známku v prosinci 1923 a v roce 1937 k němu připojila text Škoda. Mladoboleslavská automobilka používala značku Škoda od roku 1925.
Loňský průzkum společnosti Ipsos pro Škoda Group ukazuje, že veřejnost si dnes značku Škoda nejčastěji spojuje s výrobou aut (93 %), zatímco plzeňskou Škodu Transportation zná jen čtvrtina populace ČR.
ŠKODA AUTO plánuje konsolidaci vlastnictví ochranných známek
K celé záležitosti se vyjádřila i společnost ŠKODA AUTO.
Ta uvedla, že společnost ŠKODA AUTO plánuje rozšíření vlastnictví ochranných známek ŠKODA. Automobilka chce upevnit globální pozici značky.
„Společnost ŠKODA AUTO a strojírenské společnosti v rámci Škoda Group vlastněné skupinou PPF oznámily společnou dohodu v oblasti ochranných známek ŠKODA. Tradiční mladoboleslavská automobilka díky ní počítá s významným rozšířením svých dosavadních známkových vlastnických práv,“ uvedla ŠKODA AUTO.
Pro ŠKODA AUTO jde o krok navazující na její bohatou historii a zároveň důležitý milník pro budoucí rozvoj společnosti v České republice i na dalších trzích celého světa.
Základy společnosti ŠKODA AUTO sahají až do roku 1895, kdy v Mladé Boleslavi zahájili Václav Laurin a Václav Klement opravy a výrobu jízdních kol, záhy i motocyklů a od roku 1905 i automobilů. Název ŠKODA je s mladoboleslavskou automobilkou spojen od roku 1925, kdy se strategickým partnerem automobilky Laurin & Klement stal průmyslový koncern Škoda se sídlem v Plzni.
Strojírenské společnosti v rámci Škoda Group vlastněné skupinou PPF uzavřely nyní se ŠKODA AUTO dohodu o převodu práv k ochranným známkám ŠKODA a budou moci po přechodnou dobu dále užívat ochranné známky na základě licence.
„Dohoda ještě více posílí stabilitu společnosti ŠKODA AUTO do následujícího období transformace automobilového průmyslu a rozšiřování nabídky služeb individuální mobility a zároveň vyřeší situaci častého zaměňování značek mladoboleslavského výrobce osobních automobilů a plzeňských strojírenských společností,“ uvedla ŠKODA AUTO.
Smluvní strany se dohodly nezveřejnit finanční podrobnosti známkoprávní dohody.
„Chtěli bychom tímto poděkovat představitelům společností Škoda Group a skupiny PPF za konstruktivní jednání. Jde o důležitý krok směrem k budoucnosti naší automobilky a plně koresponduje s cíli, které jsme si vytyčili v rámci NEXT LEVEL ŠKODA Strategy 2030, podle níž se chceme stát na konci tohoto desetiletí jednou z pěti nejprodávanějších značek v Evropě.“ „Právě ještě jednotnější a silnější značka je jedním z předpokladů, jak toho můžeme dosáhnout. Dnešní den má pro ŠKODA AUTO jako vlastníka ochranných známek ŠKODA mimořádný význam. Velice nás těší, že jednání o ochranných známkách dospěla do úspěšného závěru,“ konstatovala společnost ŠKODA AUTO.
Za českou automobilku jednání vedli Martin Jahn, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Prodeje a marketingu & Christian Schenk, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast Finance a IT. (sfr)