Top Gun: Maverick se natáčel na českých letadlech L-39 Albatros firmy Aero. Celosvětově dlouho očekávaný film z leteckého prostředí Top Gun: Maverick má významnou českou stopu. Na jeho natáčení i výcviku herců se totiž podílely české proudové cvičné letouny Aero L-39 Albatros, vyrobené v AERO Vodochody.
L-39 jako všestranný letoun určený pro základní, pokračovací i bojový letecký výcvik použili filmaři snímku Top Gun: Maverick k tomu, aby se herci mohli seznámit s létáním v proudovém letadle před usednutím do kokpitu stíhacího letounu F/A-18 Hornet.
Velká část letových záběrů, které se prolínají celým filmem, vznikla ve speciálně upraveném letounu L-39 pod značkou Cinejet. Příď tohoto letounu je osazena přizpůsobeným gyrostabilizovaným kamerovým systémem SHOTOVER F1 RUSH určeným pro natáčení letadel ve vysokých rychlostech až 650 km/h a přetížení 3G. Jde o první letoun tohoto druhu na světě.
Verze letounu Cinejet vznikla propojením společnosti Helinet Aviation a akrobatické skupiny Patriots Jet Team.
„Doufám, že se vám film bude líbit. Až budete sledovat závěrečné titulky, najdete tam i kolegy z našeho týmu Randyho Howella nebo Scotta Kartvedta,“ uvedla Ginette „Ginger“ Hout ze skupiny Patriots Jet Team.
Na natáčení „dvojky“ ikonického filmu Top Gun se nepodílel žádný český pilot. Byla to jiná situace než při natáčení dalšího filmového trháku („bondovka“ Zítřek nikdy neumírá) v roce 1997.
Tehdy se na největšího českého leteckého výrobce obrátili filmaři s žádostí o poskytnutí letounu L-39 s pilotem, který bude dublovat Pierce Brosnana, představitele Jamese Bonda. Tehdejší testovací pilot Aera, Ladislav Šnýdr, tak odletěl do Pyrenejí, kde se natáčela tři týdny vrcholná část filmu.
Nástupcem legendárního letounu L-39 Albatros je zcela přepracovaný model L-39NG, který je moderní a efektivní lehký proudový letoun schopný plnit roli lehkého bitevníku a jednotného a komplexního letounu pro plnohodnotný výcvik pilotů moderních vzdušných sil.
AERO Vodochody AEROSPACE se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.
V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj. (sfr)