Skupina Allegro, která v Česku zahrnuje Mall Group a WE|DO, má za sebou solidní první kvartál roku 2022 s 13% růstem navzdory nepříznivým podmínkám. Hrubý objem prodaného zboží (GMV, Gross merchandise value) prostřednictvím společnosti Allegro v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 12,8 % na 10,82 miliard PLN (polských zlotých; v přepočtu 58,3 mld. Kč), a to primárně díky důrazu společnosti Allegro na neustálé rozšiřování sortimentu, ceny zboží a růst služby Allegro Pay.
Informovala o tom skupina Allegro.
Relační NPS (měřítko ocenění ze strany zákazníků) společnosti Allegro vzrostl na 81 bodů, což je nejvyšší hodnota v celém oboru a zároveň potvrzení, že obchodní model Allegra je vnímán jako správná odpověď na současné výzvy trhu.
Tržby v prvním čtvrtletí meziročně vzrostly o 15,1 % na 1,39 miliard PLN, přičemž příjmy z reklamy se během prvních tří měsíců roku meziročně zvýšily o 21,2 %. Poplatek, který platí prodejci platformě za uskutečněný obchod (Take Rate), se meziročně drží na prakticky stejné průměrné hodnotě a činil 10,46 %. Očekává se však, že revidovaný systém spolufinancování a nová podoba „success-fee“ budou do budoucna Take Rate zvyšovat.
Počet aktivních zákazníků se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 0,6 % na 13,4 milionu, zatímco GMV na jednoho zákazníka meziročně vzrostl o 14,2 % na 3 265 PLN, protože zákazníci nyní více než kdy jindy oceňují atraktivní ceny a rychlé doručení zboží (podíl doručení do druhého dne meziročně vzrostl o 8 %).
Upravený ukazatel EBITDA, tj. provozní výsledek před odpisy, amortizací a bez jednorázových položek, činil 463 milionů PLN1, meziročně o 13,6 % méně, což bylo způsobeno investicemi do budoucího růstu a zlepšování zákaznické spokojenosti. Marže se po lednovém minimu již zlepšuje.
Služba Allegro Pay poskytla v prvním čtvrtletí úvěry v hodnotě 965 milionu PLN, což představuje meziroční nárůst o >400 %. Fintech skupiny si zajistil bezkonkurenční NPS 94. Allegro Pay sklízí úspěch ruku v ruce s Allegro Smart! a dalšími programy, které zlepšují nákupní zážitek a zároveň pomáhají zvyšovat tržby obchodníků.
Řešení pro zákazníky a obchodníky doplňují investice do fulfillmentu a logistiky, které se již promítají do rostoucího podílu doručení do druhého dne. One Fulfillment, One Box by Allegro, a nyní One Kurier zvyšují rychlost doručení, doplňují bezkonkurenční nabídku společnosti Allegro a zároveň doplňují její celkový logistický model.
Allegro v souladu s plánovanou strategií zahájilo mezinárodní expanzi. Spuštění Allegro.com nabízí klientům z EU snadný přístup k širokému výběru zboží od mezinárodních obchodníků, kterým novinka naopak zajišťuje přístup k desítkám milionů potenciálních zákazníků. Nově uzavřená akvizice společnosti Mall Group a WE|DO zdvojnásobuje cílový trh a potenciální spotřebitelskou základnu skupiny ve střední a východní Evropě.
Společnost Allegro aktualizuje svá celoroční očekávání pro polskou část byznysu (bez Mall Group a WE|DO) a plánuje růst GMV v rozmezí 15-20 %, při růstu tržeb o 25-30 % a upraveném ukazateli EBITDA o 10-15 % meziročně, neboť vyšší inflace a zvyšující se ceny potravin, pohonných hmot a energií mohou po delší dobu oslabit spotřebitelskou poptávku. Očekává se, že investiční výdaje dosáhnou 675-720 milionů PLN, což odráží růstové ambice platformy.
Allegro očekává, že v následujícím období 9 měsíců od akvizice do prosince 2022 se Mall Group a WE|DO vrátí k meziročnímu růstu tržeb a GMV. Upravená ztráta EBITDA se očekává na úrovni 80-120 milionů PLN a kapitálové investice na úrovni 100-120 milionů PLN.
Hrubý objem prodaného zboží zobchodovaný prostřednictvím společnosti Allegro v prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 12,8 %, i když ji stále překonává 14,2% meziroční nárůst průměrných výdajů. Loňské lockdowny a začátek ruské invaze na Ukrajinu ovšem zvýšily laťku pro srovnávání.
Četná zlepšení v oblasti výběru zboží, ceny a pohodlí při nakupování – klíčových faktorů, které stojí za celkovým zážitkem z nakupování – zajistila společnosti Allegro nejlepší rNPS (relační skóre čistých promotérů) ve své třídě na úrovni 81 bodů.
Další monetizační iniciativy umožnily, aby se upravená marže EBITDA po lednovém minimu zlepšila. Právě neustálý důraz na potřeby spotřebitelů přináší výsledky, čehož je příkladem Allegro Pay, finanční služba „kup teď – zaplať později“ (BNPL), která se u zákazníků těší čím dál vyšší oblibě.
Jednoduchost a bezpečnost nákupu se promítly do více než 400% nárůstu celkové hodnoty půjček poskytnutých prostřednictvím fintech služby Allegro na 965 milionů PLN a také v prvním čtvrtletí roku zvýšily její NPS na 94. Ruku v ruce s programem Allegro Smart!, který je již zažitým synonymem pro pohodlné a cenově dostupné nakupování, je Allegro Pay ukázkou toho, jak produkty a služby společnosti Allegro navzájem zvyšují svou atraktivitu a pohodlí při nakupování.
Úspěšný přechod společnosti Allegro na řízenou a integrovanou síť doručující skrze třetí strany je něco, co chce nyní rozšířená skupina realizovat na mezinárodní úrovni. K četným partnerstvím se přidává model fulfillmentu a logistiky Allegra, který zajišťuje rychlé, spolehlivé a nákladově efektivní řešení logistiky ve prospěch klientů i obchodníků.
Společně se svými obchodními partnery nabízí Allegro nejširší síť výdejních míst v Polsku, což z ní činí zdaleka nejdostupnější platformu pro elektronické obchodování v zemi. Rozvoj této škálovatelné sítě se ukázal odolným vůči komplikacím spojeným s lockdownem a neustále postupuje, o čemž svědčí zvyšující se podíl objednávek doručených následující den, meziročně o 8 %.
Řešení společnosti Allegro směrem k obchodníkům doplňují investice do služby One Fulfillment, celopolské sítě zamykatelných automatizovaných skříněk na zboží One Box by Allegro a nyní i do možnosti doručení One Kurier.
V souhrnu tak doplňují nabídku partnerů a měly by přinést úsporu jednotkových nákladů a zároveň dále zvýšit pohodlí při nakupování, neboť platforma se drží svého cíle zvýšit v letošním roce počet svých zelených zamykatelných automatizovaných výdejních boxů na více než 3 000 poté, co si zajistila opci se sítí kamenných obchodů na nasazení 2 000 APM.
Nejnovější kroky společnosti Allegro, v čele se spuštěním domény Allegro.com a rozšířením geografické působnosti v celé střední a východní Evropě, zároveň exponenciálně rozšiřují dostupnou nabídku a umožňují obchodníkům přístup k desítkám milionů nových potenciálních zákazníků, protože své zboží jednou zalistují a prodávají všude.
Vše popsané upevňuje pozici společnosti Allegro coby preferované platformy pro spotřebitele i pro rozšiřující se spektrum maloobchodních firem – malých a středních místních prodejců i velkých maloobchodníků. Jen v prvním čtvrtletí na Allegru začalo prodávat více než 130 atraktivních značek, včetně Skechers, Vans, Costa Coffee nebo RedBull.
Značky na Allegro přicházejí nejen prodávat, ale také zde nakupují – stejně jako je každý třetí Polák aktivním zákazníkem na Allegro, díky rozvoji služby Allegro Biznes nakupuje na platformě každý měsíc také každý třetí polský podnikatel.
Tržby platformy meziročně vzrostly o 15,1 % na 1,39 miliardy PLN, přičemž reklamní byznys společnosti Allegro meziročně vzrostl o 21,1 %. Take Rate (poplatek placený prodejci platformě za uskutečněný obchod) se v meziročním vyjádření udržel na úrovni 10,46 %, což bylo v souladu s očekáváním.
Allegro aktualizuje svá očekávání pro letošní rok a očekává růst GMV o 15-20 %, přičemž tržby by měly meziročně vzrůst o 25-30 % a upravený zisk EBITDA by měl být meziročně vyšší o 10-15 % bez zohlednění přispění Mall Group a WE|DO. Celoroční CAPEX je plánován na úrovni 675-725 milionů PLN.
„Téměř třináctiprocentní růst GMV společnosti Allegro v prvním čtvrtletí nás dobře připravuje na zvýšení prodejů v následujících čtvrtletích,“ uvedl Jon Eastick, finanční ředitel společnosti Allegro.
„Navzdory strašlivým a nečekaným událostem na Ukrajině a loňským pandemickým lockdownům, které ztížily srovnání s výsledky předchozího roku, prokázala společnost Allegro odolnost svého tržního modelu a sílu mnoha růstových nástrojů, aby těchto solidních výsledků dosáhla.“
„Zaměřujeme se na poskytování skvělých cen a pohodlného přístupu k nejširšímu relevantnímu výběru, urychlení rychlého a bezplatného doručení prostřednictvím věrnostního programu Smart! spolu se skvělým přístupem k řešením typu ´kup teď – zaplať později´ se službou Allegro Pay.“
„V dnešní době vysoké inflace a tlaku na peněženky nakupujících očekáváme, že to bude nabídka, která u zákazníků zvítězí. Chápeme, že vysoká inflace po delší čas může oslabit poptávku ze strany zákazníků, což jsme zohlednili v našem aktualizovaném výhledu na výroční výsledky za rok 2022.“
„V průběhu prvního čtvrtletí jsme podnikli kroky k vyvážení nákladů na naše investice, jako je zlepšení přístupu k doručování kurýrní službou v rámci Smart! a další monetizační iniciativy, což vedlo k tomu, že se naše marže od ledna posunuly na zlepšující se trajektorii.“
„Naše akvizice Mall Group a WE|DO spolu se spuštěním Allegro.com nám poskytují soubor nástrojů, které potřebujeme k mezinárodní expanzi a k tomu, abychom naši základnu obchodníků dostali na nové trhy a poskytli jim nové obchodní příležitosti,“ upřesnil Eastick.
Pokračující dvouciferný meziroční nárůst počtu aktivních nabídek – v 1. čtvrtletí se zapojilo více než 130 atraktivních značek, včetně Skechers, Vans, Velvet, Costa Coffee, Grohe, nebo RedBull.
BNPL služba Allegro Pay poskytla půjčky v hodnotě 965 milionů zlotých, což představuje meziroční nárůst o více než 400 %, a to především díky jednoduchosti a pohodlnosti nákup, díky nimž získala služba v 1. čtvrtletí nejlepší NPS v odvětví ve výši 94 bodů.
Probíhající dohoda s AION Bank o vyvedení části splátkových úvěrů služby Allegro Pay z bilance skupiny pomáhá zajistit budoucí růst služby, přičemž v 1. čtvrtletí věřitel odkoupil spotřebitelské úvěry služby Allegro Pay za 210 milionů PLN.
Allegro Biznes zaznamenal od svého spuštění v únoru 2021 téměř 36% nárůst nakupujících z řad firem a podnikatelů. Každý třetí polský podnikatel nyní na Allegru každý měsíc nakupuje. Firemní zákazníci nakupují často a jejich nákupní košík je plnější než v případě individuálních zákazníků.
Zkušenosti s doručováním
Allegro neustále zlepšuje úroveň doručování zboží, přičemž další rozvoj škálovatelného systému prodejní sítě se zasíláním zboží ze strany prodejců zákazníkům (Merchant-Fulfilled) a pobídky pro obchodníky pomohly v 1. čtvrtletí meziročně zlepšit poměr doručení do druhého dne o 8 %.
One Fulfillment byl komerčně spuštěn v polovině ledna, One Box je na dobré cestě poskytovat do konce roku více než 3 000 nejmodernějších balíkových schránek a zajistit si opci se sítí kamenných obchodů na nasazení 2 000 APM.
X-press Couriers se rebrandovala na One Kurier a celkově zvyšuje pohodlí při doručování i nákladovou efektivitu.
Kompletní pokrytí obchodníků službou One Box nastane již brzy.
Mezinárodní expanze
Allegro v dubnu 2022 uzavřelo akvizici společností Mall Group a WE|DO, aby obchodníkům a spotřebitelům poskytlo tu nejlepší nákupní i prodejní zkušenosti ve své třídě. Toho skupina dosahuje spojením zavedených značek a vysoce kvalitního a zkušeného týmu fungujícího napříč zeměmi, který kombinuje špičkovou technologii společnosti Allegro s hlubokými odbornými znalostmi při vytváření těch nejlepších platforem pro 1P i 3P ve své třídě. Integrace probíhá podle plánu a mnohé se již podařilo.
Model skupiny, která poskytuje nejlepší nákupní zkušenosti nakupujícím i obchodníkům, nyní získává ještě větší, celoevropské (EU) měřítko. Nově spuštěná služba společnosti Allegro v anglickém jazyce prostřednictvím Allegro.com poskytuje evropským zákazníkům přístup k více než 60 milionům mezinárodních nabídek a zákazníkům v celé EU tak přináší širší nabídku zboží.
ESG (sociální zodpovědnost).
Platforma dosud prostřednictvím specializované dárcovské webové stránky Allegro Charity pomohla vybrat 10 milionů PLN na pomoc Ukrajincům prchajícím před ruskou invazí. To zahrnuje 1,1 milionu zlotých, které skupina Allegro v prvním čtvrtletí věnovala přímo polským charitativním organizacím poskytujícím podporu uprchlíkům. Platforma rovněž spustila svou ukrajinskou jazykovou verzi a aktivně se zapojila do pomoci během současné humanitární krize související s válkou na Ukrajině.
Allegro vyhlašuje klimatické cíle, a to jako vůbec první platforma e-commerce v Polsku zapojená do Science Based Targets Initiative. Stanovením a naplňováním těchto cílů se chce Allegro stát insiprací pro své klienty.
Skupina Allegro přijala Deklaraci o diverzitě, v níž zdůrazňuje význam rozmanitosti a inkluze mezi svými téměř 5 000 zaměstnanci v Polsku a více než 7 000 zaměstnanci v nově vzniklé regionální skupině.
Platforma Allegro Charity jen v loňském roce pomohla nevládním organizacím získat 40 milionů zlotých. Skupina aktivně spolupracuje s mnoha charitativními a sociálními iniciativami, přičemž aktivity vyvíjí v oblasti technologického vzdělávání a zapojuje se do různých projektů zaměřených na pomoc ženám, studentům nebo startupům. Iniciativy společnosti Allegro jsou k dispozici v nejnovější zprávě skupiny o ESG, která je k dispozici zde.
Skupina Allegro je preferovanou platformou elektronického obchodu pro evropské spotřebitele a dosahuje silného růstu tržeb, ziskovosti a peněžních toků ve velkém měřítku. Skupina se sídlem v Lucembursku a kótovaná na varšavské burze cenných papírů provozuje přední elektronické tržiště ve střední a východní Evropě.
Její Allegro.pl je jedním z deseti největších internetových obchodů na světě a řadí se také mezi 100 nejnavštěvovanějších internetových stránek na světě podle měsíční návštěvnosti. Obchodníci skupiny prodávají v různých kategoriích, které zahrnují elektroniku, dům a zahradu, sport a volný čas, výrobky pro děti, auto-moto, módu a obuv, zdraví a krásu, knihy, média, sběratelské předměty a umění a další.
Její platformy usnadňují obchodníkům prodej převážně nových výrobků, zejména prostřednictvím modelu business-to-customer, a poskytují tak evropským spotřebitelům snadný přístup k milionům nabídek za nejvýhodnější ceny. (sfr)