Tržby v maloobchodu v březnu 2022 zrychlily růst na 5,4 procenta z únorových 4,1 procenta. Polepšily si hlavně prodejny nepotravinářského zboží, které byly loni zavřené kvůli pandemii covidu-19. Nižší tržby naopak letos měly internetové obchody.
Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
„Významný nárůst tržeb zaznamenaly prodejny nepotravinářského zboží, které byly loni uzavřeny v důsledku protiepidemických opatření. Tržby prodejen oděvů a obuvi byly meziročně více než trojnásobné, v porovnání s rokem 2019 však byly o čtvrtinu nižší. Naopak pokles prodeje internetových a zásilkových obchodů byl ovlivněn vysokou srovnávací základnou z loňského roku,“ uvedla Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb.
Tržby ve specializovaných prodejnách s oděvy a obuví vzrostly o 211 procent, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 17,8 procenta, s výrobky pro domácnost o 17,3 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 15,5 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 14,9 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,4 procenta.
Vyšší tržby rovněž vykázaly specializované prodejny potravin (o 5,3 procenta), naopak nižší tržby zaznamenaly nespecializované prodejny s převahou potravin (o 2,2 procenta).
Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 19 procent.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 1 procento a meziročně se snížily o 1,6 procenta.
„Za celé první čtvrtletí se maloobchodní tržby meziročně zvýšily o 6,3 procenta. Spotřebitelé za pohonné hmoty utratili reálně o 14,8 procenta více než v loňském roce, za nepotravinářské zboží o 10,5 procenta více, naopak za potraviny tržby klesly o 1,4 procenta . Za prodej a opravy motorových vozidel se tržby snížily o 3 procenta,“ dodala Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí. (pel)