Velkoobchod makro slaví úspěch se svou sítí maloobchodních prodejen Můj obchod. Ta letos slaví deset let svého působení v České republice. Do aliance se za tu dobu zapojilo již více než 580 obchodů a ambicí velkoobchodu makro je letos překonat hranici 600.
K dalšímu růstu sítě, jež pomáhá partnerům poskytovat zákazníkům kvalitní služby v blízkosti jejich bydliště, následovat nejnovější trendy a konkurovat tak řetězcům, přispívá také modernizovaný koncept Můj obchod. Ten odstartoval v létě 2020 a zavedl vylepšenou úroveň spolupráce, jež nyní čítá už téměř 90 členů.
Tradiční český maloobchod prošel během pandemie znovuzrozením. Zákazníci zůstávali častěji doma, začali více vařit, a proto pro ně bylo pohodlnější nakupovat průběžně v blízkosti jejich bydliště, tedy v menších obchodech. Velkoobchod makro, který má zhruba 20% podíl na tradičním trhu, vnímá, že má tato změna v nákupním chování trvalejší charakter.
„Zákazníci si zvykli na rychlé menší nákupy přímo v místě bydliště anebo po cestě z práce. Oblíbenost těchto prodejen zůstává i dnes. Český maloobchod má na trhu své nezastupitelné místo, z toho důvodu stojí za to ho dále rozvíjet. Naše řešení pro podporu tradičního maloobchodu v ČR je partnerská aliance Můj obchod,“ vysvětlil Miroslav Pácl, vedoucí aliance Můj obchod.
„Naší misí je poskytovat partnerům stejnou podporu, jakou dávají maloobchodní řetězce svým pobočkám. Díky tomu jsou menší obchody schopné lépe konkurovat modernímu retailu svým vzhledem i kvalitou služeb,“ dodal.
Nyní je součástí sítě Můj obchod celkem 585 prodejen po celé České republice. A makro očekává, že na podzim tohoto roku jejich počet překročí hranici 600.
Podle Pácla stojí za úspěchem konceptu Můj obchod mimo jiné neustálé rozšiřování služeb, jež makro svým partnerům v rámci aliance nabízí.
„Zajistit dobrý B2C leták a konkurenceschopné ceny nestačí. Zákazníci našich partnerů očekávají i další dodatkové služby. Proto partnerům nabízíme také spuštění služeb, jako je cash back, možnost zaplatit složenku, zapojení do výdejní sítě Zásilkovny nebo sortiment léků a výživových doplňků,“ popsal Pácl, jak Můj obchod reaguje na změny v nákupních preferencích zákazníků a pomáhá tak jejich počet v aliančních prodejnách zvyšovat.
Kromě přidávání nových doplňkových služeb patří mezi další aktuální trendy v českém maloobchodě také prodlužování otevírací doby či velmi rychlý rozvoj kategorie takzvaných „Ready to eat“ a „Ready to heat“ artiklů. Příkladem jsou hotová chlazená jídla a polévky, mražené pokrmy, instantní jídla v kelímku, která se pouze zalijí vodou a jsou připravená ke konzumaci, a taktéž konzervovaná jídla, jež se jen ohřejí.
„Budoucnost městských obchodů vidíme ve spojení maloobchodní prodejny s fastfoodem. Růst bude počet artiklů, jako jsou sendviče, obložené bagety, saláty, a budou se objevovat i teplé pulty. V menších městech a na venkově budou změny pozvolnější a sortiment bude více zaměřen na základní suroviny.“
„Ale i zde počítáme s přibýváním polotovarů a hotových jídel jak v mraženém sortimentu, tak v čerstvém,“ uvedl Pácl.
Velkoobchod makro aktuální trendy promítá i do konceptu Můj obchod s tím, že rozdíly mezi jednotlivými partnerskými obchody vnímá jako výhodu.
„My partnerům poskytujeme špičkovou podporu v oblasti sortimentu a dodatkových služeb. Partner se nicméně na základě znalosti svého trhu a zákazníků sám rozhodne, co zařadí do své nabídky výrobků či služeb. Například pro kávu s sebou máme dvě řešení – Tchibo a Costa. S partnery pak diskutujeme o tom, které bude v jejich obchodě využito, protože je vhodnější,“ zdůraznil Pácl.
Partnerům nyní makro nabízí dvě formy zapojení do aliance Můj obchod – základní zelenou úroveň a od roku 2020 nově představenou černou úroveň spolupráce.
„Obě varianty se od sebe liší nastavením obchodních podmínek, které jsou ve vyšší úrovni pro partnery výhodnější jak z hlediska nákupních podmínek, tak například v oblasti investic makro do brandingu obchodu,“ vysvětlil Pácl.
Letos makro v rámci oslav desátého výročí prodejen Můj obchod představí nové logo aliance a také uspořádá pro své partnery historicky první setkání členů. Akce s názvem „Setkání majitelů prodejen Můj obchod“ se uskuteční na dvou různých místech České republiky v průběhu května.
Moravské setkání proběhne ve Velké Bystřici 10. května a české v Choceradech 31. května. Na akci se účastníci dozvědí, jak se síti Můj obchod a celému českému maloobchodu daří, jaké jsou produktové trendy a co nás čeká do budoucna.
METRO, mezinárodní velkoobchodní lídr, se specializuje na prodej potravinářského a nepotravinářského sortimentu. Zaměřuje se na potřeby hotelů, restaurací a stravovacích zařízení (HoReCa) i nezávislých obchodníků. METRO má po celém světě 17 milionů zákazníků, kteří si mohou vybrat, zda budou zboží nakupovat v jednom z velkoformátových obchodů nebo online.
Při objednávce zboží online si mohou své nákupy vyzvednout v obchodě nebo nechat doručit. METRO využívá digitálních řešení, čímž podporuje konkurenceschopnost podnikatelů a přispívá tak ke kulturní rozmanitosti v oblasti pohostinství a maloobchodu. Klíčovým pilířem podnikání společnosti METRO je udržitelnost. To dokazuje také zařazení do indexu Dow Jones nepřetržitě osm let.
METRO/makro je zastoupeno ve více než 30 zemích a celosvětově zaměstnává více než 95 000 lidí. Ve finančním roce 2020/21 dosáhla společnost METRO obratu 24,8 miliardy EUR. (sfr)