Česká obchodní inspekce (ČOI) si posvítila na e-shopy. V průběhu roku 2021 uskutečnila celkem 1 900 kontrol internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila v 1 288 případech, což je 67,8 procenta.
Kontroly ČOI potvrdily, že nedostatky přetrvávají v poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích nebo se prodávající uchylují i k nekalým obchodním praktikám.
Provozovatelé e-shopů také opomíjejí informovat spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů a neposkytují informace související s uplatněním práva z odpovědnosti za vady výrobků (reklamace).
Nejvyšší sankci internetovému prodejci v roce 2021, konkrétně ve výši 1 150 000 korun, uložila Česká obchodní inspekce společnosti ELI ATD s.r.o. Tato společnost mimo jiné nabízela v letáku k prodeji „frekvenční čip“ s ochranou před virem covid-19 s možností jeho objednání telefonicky, SMS nebo e-mailem.
Prostřednictvím internetových stránek www.bicomltm.cz uváděla nepravdivou informaci o jeho vlastnostech. Tento čip také nabízela na internetových stránkách www.biorezonance-litomerice a www.bicomltm.cz se stejnou možností objednání.
Druhá nejvyšší pokuta byla uložena společnosti ZAPPER CENTRUM ČR s.r.o. v hodnotě 300 tisíc korun, když na webových stránkách www.zapper-centrum.cz mimo jiné použila nekalé obchodní praktiky – neprokázala žádným způsobem pravdivost údajů, které k výrobkům a jejich vlastnostem a účinkům uváděla, zejména pak k jejich údajným léčivým vlastnostem.
Třetí nejvyšší pravomocná pokuta ve výši 250 tisíc korun byla v loňském roce uložena společnosti Alza.cz a.s. mimo jiné i za to, že prostřednictvím internetových stránek prodávala respirátory, které nesplňovaly příslušná nařízení EU, jako je například chybějící návod, jméno a adresa výrobce respirátorů, důležité informace týkající se pokynů pro skladování, používání, čištění, údržbu, desinfekci apod. (pel)