Tržby maloobchodníků v lednu 2022 reálně stouply meziročně o 8,5 procenta. Vysoká tempa růstu zaznamenaly především prodejny, které byly před rokem v lednu ovlivněny opatřeními v souvislosti s pandemií koronaviru. Nejvíce, téměř na trojnásobek, vzrostly tržby prodejen s oděvy a obuví, nicméně stále nedosáhly úrovně předcovidového roku 2019.
Data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Meziročně se maloobchodní tržby zvýšily o 8,5 procenta.
Za nepotravinářské zboží lidé letos ve srovnání s loňským lednem utratili o 14,8 procenta více, za pohonné hmoty o 7,8 procenta více a za potraviny o 0,4 procenta více.
„Pokles tržeb internetových a zásilkových obchodů o 5,7 procenta je dán především vysokým růstem v lednu 2021, kdy byly kamenné prodejny uzavřeny,“ uvedla Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí.
Zvýšení tržeb vykázaly všechny sortimentní typy specializovaných prodejen nepotravinářského zboží. Nejvyšší růst zaznamenaly prodejny s oděvy a obuví, a to o 199,2 procenta.
Prodejnám s s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci vzrostly tržby o 30,9 procenta, s výrobky pro domácnost o 27,2 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 14,9 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 11,3 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 7 procent.
Prodejcům potravin se dařilo více ve specializovaných prodejnách, jejichž tržby se zvýšily o 7,7 procenta, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby stagnovaly. (pel)