Vláda nemá kvůli vysokým cenám ropy v plánu zastropování cen pohonných hmot ani snížení či zrušení DPH na benzin a naftu. Kabinet nicméně rozhodl o zrušení silniční daně a povinného přimíchávání biosložek do paliv. Prodejce navíc bude kontrolovat, jestli si uměle nenavyšují marže.
Po zastropování cen volalo sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia, podle kterého bez zásahu vlády finančně z covidu vyčerpaní dopravci neustojí další enormní ztráty a hrozí i omezení mobility obyvatel a zboží v Česku.
Informovala o tom Česká televize.
„Vláda nechystá zastropování cen pohonných hmot ani snížení či zrušení DPH na benzin a naftu. Chystá se jít jinou cestou, která by růst cen zmírnila,“ potvrdila ČT ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09).
„Rozhodli jsme se zrušit povinné přimíchání biopaliv do nafty. Ekologický dopad je dnes sporný a asi překonaný, stojí to peníze náš stát a naše občany. Zemědělci mohou pěstovat více obilí,“ oznámil na tiskové konferenci po jednání vlády premiér Petr Fiala (ODS).
Kvůli biopalivům se na polích ve velkém pěstuje řepka.
Expremiér Andrej Babiš (ANO) a největší beneficient dotované řepky v zemi si v roce 2019 prosadil zachování pěstování této plodiny a její míchání do benzinu či nafty.
Zrušení povinné biosložky a silniční daně pouze pro vozidla do 12 tun ale nejsou tím, co dopravci po vládě požadovali. Chtěli zastropování cen pohonných hmot u distributorů, případně úlevy ve spotřební dani jako v sousedním Polsku.
Ceny benzinu a nafty v posledních dnech raketově rostou. Benzin za posledních 24 hodin zdražil o 1,7 Kč na 45,21 Kč za litr, nafta dokonce o 2,15 Kč na 47,47 Kč za litr.
„Za poslední měsíc nafta zdražila skoro o 12 Kč/l. Dopravci podezřívají čerpací stanice, že situace zneužívají a navyšují si marže. Ty to odmítají. Pohonné hmoty každopádně rychle zdražují k úrovni 50 Kč/l,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Provozovatelé osobní dopravy vyzvali ministerstvo dopravy a vládu, aby zastavily nekontrolovatelný růst cen pohonných hmot.
„Cena nafty roste v poslední době o koruny denně a postihuje silniční dopravce ihned a fatálně. Nemohou ani zčásti omezit svoji spotřebu jako individuální motoristé, ani okamžitě přenést vyšší náklady do ceny pro zákazníky. To je obtížné i u menších změn v nákladech a nějakou dobu to trvá. Dnes sjednaná cena za přepravu už po třech dnech nepokryje ani náklady, protože mezitím zdraží distributoři paliv o několik korun,“ uvedlo sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia.
Sdružení dále upozornilo, že bez zásahu vlády finančně z covidu vyčerpaní dopravci neustojí další enormní ztráty a hrozí i omezení mobility obyvatel a zboží.
Okamžitým opatřením by mělo být zastropování cen nafty na úroveň před útokem Ruska na Ukrajinu.
Následně pak má vláda také snížit sazbu spotřební daně z nafty o 1,60 Kč.
Hospodářská komora pak kvůli rostoucím cenám pohonných hmot navrhla, aby stát snížil jejich cenu prostřednictvím státního distributora paliv Čepro, který provozuje síť s 200 čerpacími stanicemi.
Podle Hospodářské komory stát může legitimně požadovat, aby ČEPRO na svých čerpacích stanicích prodávalo benzin a motorovou naftu s přiměřenou marží a stejně tak, aby v rámci velkoobchodního styku prodávalo odběratelům pohonné hmoty s definovanou marží.
Díky tomu budou čerpací stanice ČEPRA držet minimální, ale náklady pokrývající, cenovou hladinu.
„A protože jich je na trhu dostatek, cenově ovlivní své okolí. A i kdyby někdo prodával výrazně dráž, zákazníci si budou moci zvolit, jestli budou tankovat u drahého prodejce, nebo u prodejce s „normální“ cenou. Stejně to bude fungovat na velkoobchodní úrovni, přes distributory se zastropovaná cena dostane k nezávislým čerpacím stanicím,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý. (pel)