Praha ještě nezačala s výstavbou linky D, ale už začne připravovat okružní metro O. (Ilustrační foto)

Praha ještě nezačala se stavbou chystaného metra D a už plánuje zadat plány na vybudování okružní linky metra O kolem celého města. Navrhuje to uskupení Praha Sobě, které je součástí pražské koalice. Náklady se prý nyní nedají odhadnout. 

Linka by podle nich odstranila nutnost jezdit v některých trasách přes centrum, ulevila přetíženým úsekům metra, zjednodušila dojíždění do práce pro Středočechy a napojila na systém MHD plánovanou novou zástavbu.

Praha Sobě o tom informovala na webu.

„Představte si, že se do Prahy přistěhuje celá Ostrava nebo dokonce téměř celé Brno. Jen v rámci zástavby brownfieldů nás takový růst města v následujících desetiletích čeká. Když nezačneme včas řešit radikální posílení veřejné dopravy pod zemí, pražské ulice se zahltí a Praha se zadusí. Ulice nejsou nafukovací a další obrovský počet aut nebo třeba autobusů se do nich nevejde,“ uvedl Adam Scheinherr, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu.

Metro O by mělo v první fázi propojit úsek Dejvice – Smíchov – Pankrác – Slatiny – Žižkov – Vysočany. Navazovat by mělo „uzavření kruhu“ z Čakovic přes Ďáblice a Bohnice zpět do Dejvic. Protne přitom tři již fungující linky, i čtvrtou, kde před třemi týdny skončilo hloubení části štol spojené s geologickým průzkumem.

Předpokládaná délka trasy O je 36 km s 23 stanicemi. Celkem by tak po dokončení pražské metro měřilo 114 km a mělo 101 stanic.

Pro srovnání, na počet obyvatel zhruba stejně velký Mnichov má již dnes 103 km metra a 96 stanic a také pracuje na dalším rozšíření.

Pět tras vídeňského metra má 83 km a 98 stanic, přičemž jedna z existujících linek se prodlužuje a výstavba celé další se připravuje.

(Foto: Praha sobě)

Okružní metro má podle zástupců Praha sobě také více motivovat Středočechy, aby k cestám do práce využili MHD. Denně jich už do Prahy jezdí zhruba 240 tisíc.

„Máme základní dopravní analýzu, která ve spojení s očekávaným rozvojem města jasně říká, že je třeba začít se metrem O urychleně zabývat,” uvedl Scheinherr.

Doplnil, že už při současné poptávce by linka metra přepravila v nejvytíženějších úsecích mezi Smíchovem a Budějovickou okolo 150 tisíc cestujících denně.

Náměstek plánuje letos městským radním předložit zadání podrobné studie proveditelnosti linky O. Scheinherr doplnil, že předběžně o možnosti jednal s některými koaličními partnery a se zástupci městských organizací.

Náklady na okružní linku se podle Scheinherra nyní nedají odhadnout. (pel)