Sněmovna dala stopku telemarketingu v Česku. Firmy s reklamními telefonickými nabídkami služeb a výrobků nově budou moci volat jen lidem, kteří s tím předem výslovně souhlasili. Poslanci smetli ze stolu senátní úpravu, která naopak směřovala proti omezení možností telekomunikačního marketingu.
Se senátním zněním předlohy nesouhlasil ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).
„Cílem je, aby spotřebitel nebyl obtěžován nevyžádanými telefonáty,“ uvedl.
Pro potvrzení původní sněmovní verze hlasovalo 137 ze 142 přítomných poslanců. Senátní úpravy před tím získaly podporu 20 ze 135 hlasujících členů dolní komory.
Cílem je skoncovat s obtěžujícími hovory, které nabízejí třeba levnější energie nebo neodolatelné investice.
Zákon, který začne platit od začátku roku 2022, u každého automaticky předpokládá, že nechce podobné hovory dostávat. Firmy budou moci volat jen lidem, kteří s tím dopředu dají souhlas u svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, tedy nejčastěji u mobilního operátora.
Omezení zkritizoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, sněmovna proto už dříve posunula jeho účinnost o půl roku.
Stejný princip nastavuje novela také pro provozovatele internetových stránek, zejména v oblasti zpracování osobních údajů. Takzvaný opt-in režim pro cookies a další sledovací technologie předpokládá předběžný aktivní souhlas uživatele s jejich použitím.
Webové stránky tak v praxi podle novely nebudou automaticky moci sbírat informace o návštěvnících, ale nejdříve od nich musí získat souhlas.
Zároveň má zákon podnítit investice do vysokorychlostních sítí, například zajištěním předvídatelnosti regulačních opatření pro držitele přídělů rádiových kmitočtů s ohledem na podmínky investování do infrastruktury, která je závislá na využívání rádiového spektra.
Novela zákona o elektronických komunikacích nyní zamíří k podpisu prezidentovi. (pel)