Německé automobilky Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche utvořily emisní kartel, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí osobních aut. Evropská komise je potrestala pokutou 875 milionů eur (22,6 miliardy korun). Jediný Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na existenci nezákonné spolupráce upozornil.
Šéfka antimonopolní politiky EU Margrethe Vestagerová uvedla, že ačkoliv měly automobilky k dispozici technologie pro snížení škodlivých emisí pod zákonné limity, vyhýbaly se soutěži a tím pádem spotřebitelům nedaly možnost koupit si auto, které méně znečišťuje životní prostředí.
Volkswagen nyní přemýšlí, zda proti pokutě podnikne právní kroky, protože pokutu za technické rozhovory o emisních technologiích s jinými výrobci automobilů považuje za spornou.
Argumentuje dále tím, že Komise ukládá pokuty, přestože obsah rozhovorů nebyl nikdy realizován a žádní zákazníci tím neutrpěli žádnou újmu.
Společnost BMW souhlasila s urovnáním navrženým Evropskou komisí a zaplatila pokutu ve výši 373 milionů eur s tím, že byla zbavena podezření z používání nelegálních „rušicích zařízení“ k podvádění testů emisí.
Případ nesouvisel přímo se skandálem označovaným dieselgate, který je z roku 2015. Volkswagen tehdy v reakci na obvinění amerických úřadů přiznal, že asi do 11 milionů naftových aut instaloval po celém světě software umožňující manipulovat s testy emisí.
Při jízdě auta tak produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Kauza se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Skandál dieselgate automobilku dosud vyšel zhruba na 32 miliard eur (826 miliard korun). Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty. (pel)