Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů v roce 2020 klesly tržby o 10,3 procenta na 1,04 bilionu korun. Export se snížil o 9,8 procenta na 872 miliard korun. Výroba osobních aut se snížila o 19 procent na 1,15 milionu vozů. Na vině je pandemie koronaviru, jejíž důsledky i nyní brzdí pocovidový rozjezd.
Data zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (SDA).
„Přes celou řadu negativ přinesl loňský rok i několik pozitivních zpráv. Ukázala se síla českého autoprůmyslu, který se po jarních odstávkách dokázal velmi rychle vrátit zpět. Vloni v červnu jsme predikovali propad tržeb o zhruba 215 miliard, konečný účet je nakonec příznivější, když i přes všechny těžkosti celkové tržby opět přesáhly 1 bilion korun,“ uvedl Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.
Desetiprocentní pokles tržeb oproti téměř pětinovému poklesu výroby vozidel pak podle něj svědčí o trvalém směřování k produkci s co nejvyšší přidanou hodnotou.
„Nakonec právě ve výrobě vozidel se ukázala síla tuzemské produkce, když její meziroční propad nedosáhl poklesu hlavních exportních trhů,“ shrnul Dvořák.
Zároveň ale připomněl, že jde stále o největší pokles odvětví v moderní historii.
Pandemie navíc podle sdružená přinesla celou řadu nečekaných problémů, které se promítají do výroby v tomto roce.
„I letos pracujeme prakticky v režimu krizového řízení. Podobně jako jiná odvětví řešíme na denní bázi nedostatek vstupních surovin v celém dodavatelském řetězci, měnící se logistické toky a to vše v době rekordně rostoucích cen a nedostatku pracovní síly v celém průmyslu,“ řekl Robert Kiml, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.
Upozornil, že situace kolem vývoje covidu navíc zůstává nadále nejistá. Zlepšení očekává Kiml nejdříve v roce 2022.
Automobilový průmysl proto jednoznačně podporuje obezřetný přístup a apeluje na přijetí dlouhodobé a transparentní strategie testování a očkování, jednoznačně nastavených procesů pro případ dalších vln pandemie, včetně přijímání předvídatelných mimořádných opatření vlády.
Celkové tržby loni opět překonaly hranici bilionu korun. Přes velmi nepříznivý vývoj na trhu poklesly o 10,3 procenta a dosáhly výše 1 041,2 miliardy korun. Také objem exportu se v souvislosti s celkovým poklesem snížil o 9,8 procenta na celkových 872,1 miliardy korun.
Celkově se tak export podílel na celkových tržbách z téměř 84 procent. Nejvýznamnějším regionem pro tuzemský export zůstává Evropská unie, jejíž země jsou cílem pro více než 83 procent tuzemské produkce.
Tradičně dominantním obchodním partnerem je nadále s téměř třetinovým podílem Německo.
Na celkové produkci tuzemského zpracovatelského průmyslu se firmy Sdružení automobilového průmyslu podílely téměř 30 procenty a jejich podíl na celkovém exportu ČR činil v loňském roce 20 procent.
Produkce finálních výrobců oproti předchozímu roku výrazně poklesla (- 18,8 procenta). I přesto ale bylo v České republice opět vyrobeno celkově 1,19 milionu silničních vozidel. Největší část zaujímá tradičně produkce osobních vozidel (1,15 milionu), nadále je ale ČR světovou velmocí v produkci autobusů vyráběných primárně v rámci zakázkové výroby. Celkově bylo vyrobeno 5 070 autobusů.
Dodavatelské firmy jsou základním kamenem českého autoprůmyslu. Podíl na celkových tržbách v roce 2020 činil 39,9 procenta, na exportu pak 36,3 procenta. (pel)