Pocovidový rozjezd brzdí ve Škoda Auto chybějící díly. Mladoboleslavská automobilka musí kvůli nedostatku čipů, které je potřeba do elektroniky na palubovce, rušit směny, a to hlavně přesčasy. Dodávky komponentů aut se podle odborů ještě zhoršily, jedná se prý o nejtěžší chvíle od spojení Škody s koncernem Volkswagen.
Uvedl to týdeník Škodovácký odborář.
„Opět začínají vypadávat jednotlivé směny, jednáním se to úspěšně snažíme řídit tak, aby to byly směny, které zaměstnance nejvíce zatěžují a aby byly nahrazeny denním výdělkem, to se nadále také daří, přičemž zaměstnanci ani nepřichází o kompenzační volno,“ řekl týdeníku Jaroslav Povšík, předseda škodováckých odborů.
Po čipech je totiž větší poptávky než nabídka. Výrobu komponentů navíc zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci čipů museli zastavit nebo omezit produkci.
Z tohoto důvodu musela například kolínská Toyota v březnu na 14 dní zcela zastavit výrobu aut.
Už v tomto týdnu proto bude firma Škoda rušit některé směny zejména v Kvasinách. V Mladé Boleslavi bude postižena zejména výroba v MB II.
Všude zaměstnanci obdrží jako náhradu svůj plný denní výdělek, tedy 85 procent průměrné mzdy.
„Bohužel, teď na začátku týdne nevidíme, jak bude situace vypadat příští týden. Je to prostě nejtěžší chvíle v historii joint venture ŠkodaAuto a Volkswagen, a to v době, kdy
slavíme 30 let vzájemného spojení,“ uvedly odbory.
Povšík dále oznámil, že propouštění zaměstnanců není v plánu.
„Máme vše pod kontrolou, máme dobře nastavené dohody, stále platí, že propouštět se nebude. To, že upravujeme personál prostřednictvím přirozené fluktuace a přibrzděním náborů, to tady existovalo vždy,“ podotkl.
Nevyloučil však, že se současná situace může odrazit na mzdách zaměstnanců. Pracovníkům chybí například příjmy z přesčasů, které jsou dobře honorované. Oproti tomu podnik zavedl dobrovolné přesčasy, kde zaměstnanci dokončují kompletaci aut pro zákazníky.
Škoda loni kvůli omezením 39 dní nevyráběla a omezený provoz měla i její prodejní síť.
Mladoboleslavská automobilka loni dodala svým zákazníkům po celém světě 1 004 800 vozů. To je o 19,1 procenta méně než v roce 2019.
Tržby se propadly o 13,8 procenta na 17,1 miliardy eur (447,8 miliardy korun). (pel)