Podnikatelé vybrali jako Absurditu roku 2021 vládní zavírání malých obchodů v souvislosti s koronavirovou epidemií. Anketa, která má upozornit na nejnesmyslnější byrokratické povinnosti uložené podnikatelům, se letos zaměřila na nejabsurdnější přešlapy Babišovy vlády během pandemie covidu-19. Druhou příčku obsadila káva v pytlíku.
Informovala o tom Firma roku na webu.
„Již druhým rokem je vyhlášení ankety ovlivněno mimořádnou situací způsobenou koronavirem, díky které byla spousta příležitostí pro přešlapy. Podnikatelé v narychlo vydávaných vyhláškách a nařízeních se mohli mnohdy rychle ztrácet,“ okomentovala Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a CSR MONETA Money Bank.
Dále zmínila, že podnikatelé a živnostníci to minulý rok neměli vůbec jednoduché, museli se poprat koronavirovou krizí, reagovat na ni a snažit se najít nové cesty pro své podnikání.
Nominováno bylo letos několik absurdních vládních nařízení. Nesmět vycestovat za hranice okresu, diskriminace maloobchodů, zákaz prodeje kávy do kelímků nebo zákaz prodeje pomlázek na Velikonoce.
Nakonec podnikatelé zvolili Absurditou roku 2021 zavírání malých obchodů v souvislosti s koronavirovou epidemií.
„Jaký protiepidemický smysl, jímž se během uplynulého roku mělo vše řídit, dávalo zavření stovek drobných železářství, obchodů s oblečením nebo třeba kancelářskými potřebami, kam přichází najednou několik málo osob, a přesunutí prodeje všeho sortimentu do obřích internetových obchodů, kde se při vyzvedávání na jednom místě hromadily desítky a desítky lidí najednou a kde se třeba kolem Vánoc tvořily stohlavé fronty?“ ptají se organizátoři ankety.
V té souvislosti upozornili, že propady některých živnostníků byly obří a některé obchody už ani neotevřou.
„Navíc pochopit, proč a které obchody měly výjimku, to už vyžadovalo skutečně vyšší dívčí. Otevřená zůstala květinářství v době, kdy byl zákaz svateb a veškerých akcí. Za grotesku nebo tragédii – jak kdo chce – pak bylo možné označit výjimku, která platila pro prodej zbraní a střeliva, když dětem nebylo možné vybrat oblečení a obuv,“ uvedli. (pelú
Druhou příčku obsadila jedna z perliček mezi vládními nařízeními, a to byl zákaz prodeje všech nápojů s sebou do kelímků. Mělo se tím zabránit popíjení na veřejnosti.
Na třetím místě skončily zmatky okolo závodního stravování. Podle organizátorů to spíše připomínalo vojenské cvičení než promyšlená protiepidemická opatření.
Cílem Absurdity roku je upozornit na nejnesmyslnější byrokratické povinnosti uložené podnikatelům. Vyhlašování anticeny má přispět ke kultivaci tuzemského podnikatelského prostředí.
Anketa za dobu své existence přispěla k odstranění celé řady zbytečných zákonů a vyhlášek.
Absurdita roku je součástí podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. Veřejnost z řady podnikatelů a různých oborových asociací a svazů a cechů nominovala i letos několik desítek předpisů, kterým by slušel přívlastek absurdní. O vítězné absurditě rozhoduje veřejnost v online hlasování. Letošní vítěz bude vyhlášen ve středu 28. dubna.
Záštitu nad anketou Absurdita roku převzala Hospodářská komora České republiky.