Tatravagónka prodala svůj 49procentní podíl ve společnosti DAKO-CZ majoritnímu vlastníkovi, holdingu Czechoslovak Group (CSG), který doposud ovládal 51 procent. Průmyslově technologická skupina českého podnikatele Michala Strnada CSG se tak stala jediným vlastníkem společnosti, která vyvíjí a vyrábí brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla a ve svém podniku v Třemošnici zaměstnává více než 500 lidí. Cenu transakce strany nezveřejnily.
DAKO-CZ patří v současnosti k nejúspěšnějším společnostem skupiny CSG. V roce 2020 dosáhly tržby 1,26 miliardy Kč a EBITDA je bezmála 300 miliónů Kč. O rok dříve společnost utržila 1,14 miliardy Kč a měla EBITDA 200 miliónů Kč.
„Cenu transakce jsme se rozhodli nezveřejnit, ale byla kalkulována na principu násobků EBITDA a pohybuje se tedy v řádech stovek miliónů Kč. Jedná se optikou naší skupiny o velmi významnou akvizici,“ uvedl místopředseda představenstva CSG David Chour.
S prodejem menšinového podílu souvisí i změna v managementu společnosti. Z pozice CEO odchází Dagmar Matúšová, která se nově stala personální ředitelkou Tatravagónky. Do čela podniku nastupuje dosavadní provozní ředitel Lukáš Andrýsek.
Odchod Tatravagónky z DAKO-CZ vyplývá ze strategie vzájemných vztahů, na které se skupina CSG dohodla s akcionáři slovenské Tatravagónky. Ta je nejvýznamnějším evropským výrobcem nákladních vagonů se zhruba 30procentním podílem na evropském trhu.
„Obě skupiny se chtějí v železničním průmyslu soustředit na svůj core business, kterým je pro CSG výroba brzdových systémů pro kolejová vozidla a pro Tatravagónku výroba nákladních vagonů. Odchodem z DAKO-CZ zároveň končí majetkové propojení mezi oběma firemními skupinami,“ uvedl David Chour.
Dodal, že CSG v současnosti nemá zájem o získání či budování vlastních kapacit v oblasti výroby vagonů.
„Mezi DAKO-CZ a Tatravagónkou nadále panují vynikající obchodní vztahy. Počítáme s tím, že DAKO-CZ zůstane jedním z významných dodavatelů naší společnosti,“ okomentoval Juraj Hudáč, generální ředitel Tatravagónky,
DAKO-CZ je příkladem společnosti, která dokázala po roce 1989 zásadně změnit svou produktovou orientaci a postupně se propracovala do postavení celosvětově významného výrobce brzdových systémů a komponentů pro tramvaje, metro či železniční vozidla.
Její produkty odebírají ze světových výrobců například Siemens, Stadler a Bombardier, z českých například Škoda Transportation.
V roce 2008 společnost ovládl český podnikatel Jaroslav Strnad vykoupením podílů od skupiny akcionářů. Později získal většinový podíl i v kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a založil skupinu CSG.
V roce 2018 převedl Jaroslav Strnad vlastnictví CSG na syna Michala. Tatravagónka vstoupila do DAKO-CZ v roli menšinového akcionáře s 49procentním podílem na jaře 2014.
CZECHOSLOVAK GROUP (CSG) je holding navazující na tradici československého průmyslu. Podporuje rozvoj tradičních českých a slovenských společností, jež se věnují obranné i civilní průmyslové výrobě a obchodu.
V podnicích začleněných do holdingu CSG, které vygenerovaly v roce 2020 tržby v hodnotě 25,7 mld. Kč, pracuje více než 8200 zaměstnanců. Hlavními obory CSG jsou strojírenství, automobilový, železniční, letecký průmysl a obranný průmysl.
S produkty společností CSG se lze díky silné proexportní orientaci holdingu setkat na všech kontinentech a počet jeho zákazníků se stále rozrůstá. (pel)