V Česku začne v březnu stavba první soukromé dálnice, konkrétně části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP. Výstavbu tak zaplatí francouzské konsorcium DIVia, které zároveň bude silnici po dostavbě určitou dobu provozovat. Stát bude výstavbu úseku postupně splácet, než ho převezme úplně.
Informovalo o tom ministerstvo dopravy.
„Podepsáno! Právě teď jsme podepsali koncesionářskou smlouvu mezi ministerstvem dopravy a konsorciem DIVia na PPP projekt dostavby a údržby D4. Poprvé úspěšně zapojujeme privátní zdroje do výstavby dopravní infrastruktury. Stavba 32 km nové dálnice začne na jaře, hotovo bude za 3 roky,“ napsal ministr dopravy Karel Havlíček (ANO) na Twitteru.
Celková délka smluvního vztahu je fixně stanovena na 28 let. Z toho 3 roky a 8 měsíců potrvá samotná stavba dálnice a zbývajících 24,5 let její provoz a údržba soukromým investorem.
„Nově vzniklá i modernizovaná dálnice bude po celou dobu smluvního vztahu, i po jeho ukončení, ve vlastnictví státu“, ujistil ministr Havlíček.
Právo a povinnost provozovat, udržovat a vybírat platby za dostupnost bude podle Havlíčka na koncesionáři.
„Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu,” uvedl.
Jak ale dále upozornil, výše platby za dostupnost je vázána na dodržování dohodnutých kritérií kvality a dostupnosti jednotlivých úseků dálnice. V případě nekvality nebo nedostupnosti jízdních pruhů mohou být vymáhány smluvně vymezené sankce.
Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam, které soutěž vyhrálo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Cena však bude postupně navýšena např. o inflaci či vývoj kurzu koruny.
Schválené přímé závazky státu tak činí 18,8 miliardy korun a 446 milionů eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.
Stát je přitom dlouhodobě kritizován za pomalou stavbu dálnic. Problémy jsou především s přípravou staveb.
Celková délka dálnic v Česku je 1 276 km (k 1. lednu 2020). Premiér Andrej Babiš (ANO) se v předvolební kampani na krajské podzimní volby chlubil, kolik kilometrů silnic a dálnic už jeho vláda nechala postavit. Ve skutečnosti však Česká republika ve stavbě dálnic silně zaostává, a to i za Polskem nebo Maďarskem. (pel)
Babiš se chlubil postavenými silnicemi. Česko ve skutečnosti ve stavbě dálnic zaostává