Desítky milionů korun budou stát náhradní díly na zastaralá bojová vozidla pěchoty BVP-2, která chce armáda minimálně ještě dva roky udržet v provozu. Napsal to deník E15 s tím, že důvodem je zpoždění nákupu nových obrněnců za více než padesát miliard způsobené koronavirem. Kvůli hygienickým opatřením odložilo ministerstvo obrany zkoušky vozidel nabízených třemi výrobci z Německa, Španělska a Švédska na začátek roku.
Nákupčí vypsali tendr, v němž zjišťují, zda nějaké firmy požadované komponenty vůbec mají, nebo jsou dostatečně kvalifikovaná na to, aby je vyrobily či obstaraly. Cena pak vzejde ze soutěže. „Nejde o zakázku na opravy, ale na náhradní díly do skladů. Vojáci si budou techniku v případě potřeby opravovat sami,“ uvedl mluvčí ministerstva Jan Pejšek.
Vojsko poptává osm desítek různých položek. Například to jsou prakticky všechny součástky podvozku BVP-2 včetně kompletních sad pásů. Dále chybí kulová ložiska nebo čerpadla paliva a oleje. Na seznamu jsou i desetitisíce článků nábojových pásů a také letní a zimní ochranné kukly pro osádky vozidel.
Přestože si příslušníci 7. mechanizované brigády dovedou řadu dílů vyměnit sami, stojí je to hodně času. „U modernizovaného tanku trvá demontáž motoru tři hodiny, v případě BVP-2 je to násobně více,“ řekl jeden z mechaniků při nedávné návštěvě šéfa rezortu Lubomíra Metnara (ANO) u jednotky. „Vojákům patří dík za to, že umí takto zastaralou techniku udržet v provozu a cvičit s ní,“ ocenil ministr.
V bývalém Československu bylo na konci osmdesátých let vyrobeno v sovětské licenci pro tehdejší ČSLA 280 kusů BVP-2. Z toho má nyní česká armáda v aktivní službě 120 vozidel, dalších 65 je uskladněno.
Už čtyři roky se hovoří o zakázce na 210 moderních obrněnců, které by měly stát 51,7 miliardy korun. Nákup tento týden odsouhlasil i výbor pro obranu Poslanecké sněmovny. Vyzval vládu, aby stanovila pevný harmonogram nákupu a zajistila peníze. O kontrakt usilují společnosti BAE Systems/Hägglunds , General Dynamics European Land Systems a Rheinmetall Defence.
Funkční vzorky tří nabízených vozidel chtěla armáda od konce října do začátku prosince podrobit zátěžovým testům ve vojenských újezdech Březina a Libavá. Vzhledem k tomu, že by jako dohled byly přítomny desítky lidí včetně týmů výrobců, muselo ministerstvo zkoušky z důvodu epidemické situace odložit.
Pravděpodobný náhradní termín nyní vychází na leden nebo únor. Výběr dodavatele by měl následovat krátce po vyhodnocení toho, jak se konkurenční vozidla osvědčí mimo jiné v náročném terénu nebo ve střelbách. Hlavními hodnotícími kritérii však bude cena a míra zapojení českých firem do zakázky.