Většina europoslanců chce ještě přísnější omezení emisí, než navrhla Evropská komise. Evropský parlament požaduje snížení emisí skleníkových plynů o 60 procent. Evropská komise původně přišla s návrhem snížit emise skleníkových plynů „jen“ o 55 procent. Některé členské země včetně Česka přitom už daly najevo, že s novým plánem Bruselu nesouhlasí.
Výsledky hlasování o pozměňovacích návrzích k tzv. klimatickému zákonu oznámil Evropský parlament.
Pro šedesátiprocentní variantu hlasovalo 352 poslanců včetně většiny členů početně silných skupin socialistů, liberálů a zelených.
Naopak zamítavé stanovisko zaujalo 326 zákonodárců, všichni to byli Češi. Z českých europoslanců hlasovalo pro návrh jen trio pirátských poslanců.
Kritici návrhu argumentují, že podle nich příliš velké klimatické ambice mohou ohrozit fungování části průmyslu v době, kdy na něj tvrdě dopadají koronavirová omezení.
Část zákonodárců chtěla v dalších hlasováních zachovat cíl komise, další prosazovali dokonce až 70procentní metu.
Takzvaná Evropská zelená dohoda má za cíl snížit do roku 2030 emise oxidů uhlíku alespoň o 50 až 55 procent proti hodnotám z roku 1990.
Brusel letos představil návrh klimatického zákona, podle kterého bude muset EU do roku 2050 vypouštět jen tolik emisí, kolik je schopna vyvážit ekologickými opatřeními.
Exekutiva navíc bude moci rozhodovat o úpravách krátkodobých klimatických cílů, a to i přes odpor členských států nebo europarlamentu.
O celém dokumentu budou poslanci jednat dnes odpoledne. Kvůli karanténním omezením však většina zákonodárců hlasuje na dálku, proto budou výsledky zveřejněny až ve čtvrtek ráno.
Česká republika s novým plánem EU na snižováni emisí nesouhlasí.
Podle vicepremiéra a ministra dopravy a průmyslu a obchodu Karla Havlíčka (ANO) je cíl tzv. Evropské zelené dohody 55 procent příliš komplikovaný, protože v současné době je potřeba zdroje na nastartování ekonomiky po koronavirové krizi. (pel)
Leyenová chce do roku 2030 snížit emise o 55 %. Více než 1/3 fondu obnovy EU půjde do ekologie
Evropská komise získala pravomoc posílat auta v EU do servisu. Zatím jen kvůli emisím