Strany, hnutí a jejich koalice zatím do letošních krajských voleb vložily 200 milionů korun. Na webu to uvedla organizace Transparency International. Značná část utracených peněz přitom pochází přímo z kapes daňových poplatníků.
„Z námi monitorovaných bankovních účtů odešlo v období od zahájení kampaně, tedy od 9. dubna 2020 do 25. září 2020, téměř 200 milionů korun,“ uvedla TI.
Značná část těchto peněz přitom podle zjištění organizace pochází přímo z kapes daňových poplatníků.
Letošní krajské volby se vyznačují velkým množstvím kandidujících subjektů.
Pouze tři sněmovní strany, resp. hnutí kandidují ve všech krajích samostatně (ANO, KSČM, SPD). Ostatní formují rozličné koalice napříč republikou i politickým spektrem.
„Protože každý kandidující subjekt musí zřídit pro svou kampaň samostatný volební účet, vyšplhal se nám počet monitorovaných výdajových účtů na 33,“ informovala zpráva.
Z monitoringu Transparency International vyplynulo, že výdajové účty vedené ČSSD, Piráty, STAN, KDU-ČSL a ODS jsou vedeny přehledně.
U jednotlivých položek transparentního výdajového účtu je uváděn příjemce platby. Dále je uveden účel transakce i místní určení výdaje z hlediska regionů.
Všechny informace obsahují i transparentní účty Trikolory, nicméně v systému označování jednotlivých výdajů nepanuje přílišná logika, upozornilo TI.
Výdajové účty ANO a KSČM obsahují informaci o účelu platby a o příjemci, přičemž položky na účtu KSČM jsou podle TI označeny velmi vágně.
„Nejhorší praxi vidíme na účtech SPD, Starostů pro Liberecký kraj, koalic Lepší Sever a Pro krásný kraj, kteří vůbec neidentifikují příjemce platby,“ uvedlo TI.
Na online propagaci šlo méně než 10 procent veškerých nákladů ze všech monitorovaných účtů. Velké strany za online propagaci utratili v průměru mezi jedním až dvěma miliony korun.
Naopak nejvíce se utrácelo za billboardy a další venkovní reklamu, a to přes 50 milionů korun.
Podobná částka také odešla na služby spojené s poradenstvím, přípravou strategie a tvorbou značky a za platby reklamním agenturám. (pel)