Poškození klienti v Evropské unii mohou žalovat automobilový koncern Volkswagen za manipulace s emisemi přímo ve své zemi, pokud si tam zakoupili vozidlo s šidícím softwarem. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie.
Německému výrobci automobilů tak hrozí, že by mohl čelit množství žalob od spotřebitelů po celé EU.
Podnět Soudnímu dvoru EU dal rakouský soud, který dostal žalobu od rakouského sdružení spotřebitelů VKI zastupujícího 574 majitelů vozů s nelegálním softwarem.
Rakušané chtěli vědět, jestli případ spadá do její jurisdikce. Volkswagen sídlící v Německu totiž příslušnost rakouských soudů zpochybnil.
Podle nařízení o soudní příslušnosti by žaloba měla být obecně podána v místě, kde má sídlo žalovaný.
Ve věcech týkajících se deliktní odpovědnosti existuje však také možnost podniknout kroky v místě, kde se škoda projevila.
V tomto případě se škoda projevila až po zakoupení vozidla. To totiž bylo koupeno za cenu vyšší, než byla kvůli instalovanému softwaru jeho skutečná hodnota.
Podle rozhodnutí soudu tedy přestože Volkswagen jako žalovaná strana sídlí v Německu, může být žalován i v jiném státě EU, kde si zákazníci jeho vůz s nelegálním softwarem koupili.
Koncern zatím na rozhodnutí soudu nereagoval.
Koncern Volkswagen v září 2015 přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí.
Při jízdě auta produkují výrazně více emisí než při kontrolních testech. Aféra se mimo jiné týká asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Někteří manažeři automobilového koncernu Volkswagen se podílením na emisním skandálu způsobili škody ve výši 78 miliard eur (2 biliony korun). (pel)