Nová pravidla pro autodopravce a řidiče kamionů na úrovni EU schválil Evropský parlament. Tzv. silniční balíček má přinést příznivější pracovní podmínky pro řidiče, ale zavádí také přísnější kontrolu jízdy. Omezuje také možnosti převážet náklad v rámci jedné cizí země. Dopravci navíc nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, kterými pouze projíždějí.
EP o tom informoval na webu.
Přestože Evropská unie kamionovou dopravu reguluje dávno, v jednotlivých národních zákonech jsou nesrovnalosti – proto europoslanci schválili nový balíček, který má odvětví regulovat.
Zavedena bude maximální doba nepřetržité jízdy pro řidiče a minimální dobu odpočinku.
Zaměstnavatel navíc šoférům bude muset zajistit vhodné ubytování, aby neodpočívali a nespali jen v autě.
K tomu poslouží nainstalované chytré tachografy. To jsou zařízení, která snímají, co se s vozem děje – například vzdálenost, kterou auto urazilo, jeho rychlost, dobu jízdy a dobu odpočinku řidiče.
Nová norma upravuje také podmínky tzv. kabotáže. Ta nastává ve chvíli, kdy kamion poté, co do zahraničí přivezl zboží, na území jiné země dál jezdí s vnitrostátními dodávkami.
Pravidla EU umožňují tři kabotážní operace během sedmi dní následujících po mezinárodní přepravě. Aby se předešlo takzvané „systematické kabotáži“, bude nově povinná čtyřdenní pauza, než stejný kamion bude moci znovu realizovat další kabotáž ve stejné zemi.
Řidič bude také povinen se každých 8 týdnů vrátit do sídla své společnosti.
Dopravci navíc nebudou muset platit řidičům různé mzdy podle pravidel států, kterými pouze projíždějí.
Pravidla se nebudou vztahovat jen na kamiony, ale nově zahrnou i lehčí vozidla těžší než 2,5 tuny. Tachograf tak budou muset mít i dodávky. (pel)