Odmítavý postoj vlády k nákupu čtyř nových letadel L-39NG z Aera Vodochody za 1,1 miliardy korun, přiměl ministerstvo obrany k náhradnímu řešení. Jeho podnik LOM Praha si zatím pronajme starší L-39 Albatros.
„Předmětem pronájmu jsou dva až čtyři letouny L-39, typově schválené, letově způsobilé, určené pro výcvikové a kondiční lety pilotů,“ stojí v zadávací dokumentaci zakázky, kterou státní firma zveřejnila na konci května. Nabídky čeká do 8. července. Na kontrakt, který má trvat od letoška do roku 2023, má připraveno 120 milionů korun.
Pardubické Centrum leteckého výcviku, dceřiná společnost LOM, nové letouny pro trénink pilotů české armády potřebuje. Dnes používaným strojům L-39C končí technická životnost v letech 2021 a 2022.
I proto ministr Lubomír Metnar (za ANO) nesl už na začátku roku 2019 na vládu projekt za 1,1 miliardy korun na pořízení čtyři nových L-39NG.
Zakázka byla důležitá nejen z pohledu zajištění výcviku české armády, ale i pro Aero. Obchod vnímalo jako klíčovou referenční zakázku a reklamu na zahraničních trzích. Potenciální zákazníky zajímá právě to, zda si zbraňový systém koupila země, kde se vyrábí.
Aktuálně připravovaný pronájem starších letadel L-39C od soukromníků, které před zahájením provozu musí projít kontrolou techniků vodochodské firmy, je tak náhradním řešením. Jak řekla Lucie Černá, mluvčí státního podniku, webu E15.cz, zájem o provozování L-39NG stále je. Aktuálně se počítá s tím, že by v Pardubicích mohly nové stroje s mladými piloty létat od druhého pololetí roku 2022.
Vzhledem k tomu, že Aero potřebuje na výrobu a dodání L-39NG zhruba rok a půl, smlouvu by měla vláda schválit v nejbližších měsících. O podpisu se však hovoří už od podzimu 2018.