Automobilový průmysl v Česku zaznamenal v květnu 2020 opět výrazný pokles. Vyrobeno bylo celkem 62 609 motorových vozidlech, tedy meziročně o 52,8 % méně. Celková čísla kopírují vývoj výroby osobních automobilů, která se i přes postupný restart trhů rozjíždí jen pozvolna.
Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba osobních aut v Česku se od letošního ledna do konce května propadla o 35,7 procenta na 399 861 vozů. V samotném květnu byl kvůli dopadu epidemie covid-19 propad o 52 procent na 62 184 vozidel.
Škoda Auto vyrobila 263 589 automobilů, což je o 32,8 procenta méně než loni. Nošovický výrobce Hyundai snížil produkci o 39,5 procenta na 79 790 automobilů a kolínská TPCA vyrobila 56 302 vozů, což představuje pokles o 42,3 procenta.
„Květen se nesl ve znamení pozvolného obnovování výroby ve firmách automobilového průmyslu a vůči dubnu, kdy došlo k propadu skoro o 90 procent, jsme v tuto chvíli na pozitivní trajektorii,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Celé odvětví však podle něho nadále zůstává pod tlakem výrazného propadu poptávky.
Registrace nových vozů v květnu v Česku poklesly o 44,4 procenta, v EU to bylo o 52,3 procenta.
„Ekonomická nejistota a s ní spojená zabrzděná spotřebitelská poptávka se nadále výrazně projevují na výkonnosti trhu i objemu výroby,“ podotkl Petzl.
Výrobce autobusů Iveco obnovil výrobu na začátku května a ihned najel na plnou výrobní kapacitu. V samotném květnu firma vyrobila 358 autobusů, od začátku roku pak celkově 1537 autobusů, což je pokles o 16 procent.
Do vývoje výroby SOR Libchavy se promítla zakázková výroba a po velmi úspěšném období poklesla výroba od ledna do května meziročně o 26,3 procenta na celkových 171 autobusů.
Jediný výrobce motocyklů JAWA pak vyrobil celkem 173 strojů (- 79,8 %). (sfr)
Vývoj výroby osobních vozidel a LUV v jednotlivých měsících roku 2020 v meziročním srovnání