Evropská unie požaduje po sociálních sítích, zejména Facebooku, Twitteru a Googlu, pravidelné měsíční hlášení o tom, co dělají proti šíření dezinformací. Evropská komise k tomu vyzvala v nové strategii boje proti dezinformacím, která reaguje i na nárůst nepravdivých či manipulativních informací v souvislosti s pandemií covidu-19.
„Dezinformace mohou v době koronaviru zabíjet. Máme povinnost chránit občany tím, že je upozorníme na nepravdivé informace a označíme jejich původce,“ prohlásil šéf unijní diplomacie Josep Borrell.
Podle Bruselu se do dezinformačních a propagandistických kampaní uvnitř EU zapojily i Rusko a Čína, proto musí Unie posílit svou aktivitu.
EU odhaduje, že jen kolem koronaviru se objevilo až 7 milionů dezinformací.
Brusel přitom čelil kritice, že se útočnou propagandu z Moskvy a Pekingu nedokáže potírat.
Komise hodlá v rámci nové strategie posílit unijní kapacity v odhalování a analýze dezinformací a rizik s nimi spojených. EU chce rovněž v začít blíže spolupracovat s NATO nebo skupinou největších ekonomik G7.
Sociální sítě už v rámci dobrovolného kodexu s Bruselem na odhalování dezinformací spolupracují. Třeba Google na celém světě zablokoval či odstranil na 80 milionů reklam a oznámení spojených s koronavirem.
Komise nyní chce, aby sítě a vyhledávače začaly více spolupracovat s agenturami ověřujícími fakta a každý měsíc informovaly o svých výsledcích. (pel)