Společnosti Výzkumný ústav železniční (VÚŽ) se loni podařilo vygenerovat historicky nejvyšší hospodářský výsledek před zdaněním, který přesáhl 243 milionů korun. Tento klíčový ekonomický ukazatel meziročně expandoval tempem 37 procent. Podobné trendy se projevily i na úrovni tržeb, které překonaly hodnotu 645 milionů korun a rovněž tak potvrdily solidní růstovou dynamiku.
Za takto mohutným vzestupem stál zejména sílící zájem o služby zkušebního centra. Ke zlepšení výnosů přispěla akcelerující poptávka stávajících i nových klientů.
Jako stěžejní se ukázala činnost Zkušebního centra Velim, kde došlo k maximálnímu využití kapacit. Výzkumný ústav železniční tak míří mezi evropskou špičku ve svém oboru.
Obchodní aktivity
Obchodní aktivitu táhl nahoru zejména pozitivní vývoj v oblasti zkušebnictví. To se na výkonech firmy podílí téměř 92 %.
Zvýšený zájem o tyto služby projevili jak noví, tak stávající zákazníci. VÚŽ těží z příhodných vnějších podmínek.
Převážnou část tržeb v segmentu zkušebnictví totiž generují klienti ze zahraničí. Železniční doprava v Evropské unii zažívá v posledních letech rozmach. Mnohé velké evropské železniční společnosti navyšují kapitálové výdaje.
Celkové příjmy v sektoru zkušebnictví, plynoucí ze zahraničních klientů, dosáhly v uplynulém roce úrovně 446 mil. CZK.
Tato částka představuje téměř 74 % výkonů VÚŽ. Tento klíčový segment si tak udržel rychlé meziroční tempo růstu okolo 21 %. Mezi nejvýznamnější zahraniční zákazníky patří například Siemens, Bombardier, ALSTOM Transport.
Řady mezinárodních klientů rozšířila v roce 2019 čínská společnost CRRC, která využila VÚŽ pro testování svých elektrických jednotek.
Samozřejmě nelze opomenout ani rostoucí zájem tuzemských zákazníků o zkušebnictví. Čeští klienti loni vynaložili za tyto služby 103 mil. CZK, což představuje 17 % celkových výkonů VÚŽ. Tržby v tomto segmentu se tak zvýšily o necelých 20 %.
K nejvýznamnějším domácím zákazníkům se řadí například Škoda Transportation, VÚKV nebo AŽD Praha.
Zkušebních služeb VÚŽ využila i mateřská společnost České dráhy, a.s. Na celkových výkonech se však nepodílí ani 1 %, což je úroveň, kterou můžeme označit za insignifikantní. Příjmy z hodnotitelské činnosti přesáhly 48 milionů CZK, tedy 8 % celkových výkonů.
Meziročně se výnosy v této oblasti zmenšily o 16 %. V hodnotitelském segmentu hrají prim čeští zákazníci.
Náklady společnosti dosáhly úrovně 402 mil. CZK, což představuje meziroční nárůst okolo 16 %.
Tržby tak expandovaly rychlejším tempem, což lze považovat za pozitivní jev promítající se do lepší ziskovosti. Hlavní nákladovou složku představuje výkonová spotřeba, která vzrostla asi o 7 % na úroveň 153 milionů CZK.
Druhou nejvýraznější položkou jsou osobní náklady. Ty se meziročně zvýšily pouze o 1,7 %. Pokud bychom zohlednili změnu průměrného stavu zaměstnanců v letech 2018 a 2019, vykázaly by mzdové náklady za poslední rok růst ve výši 3,4 %.
Ve srovnání s vývojem mezd v tuzemské ekonomice (7,1 %) jde o pomalejší dynamiku. Lze tedy konstatovat, že se firmě dařilo držet mzdové náklady na uzdě.
Aktiva
Hodnota celkových aktiv klesla na 878 mil. CZK z 888 mil. CZK v roce 2018. To souvisí s úbytkem dlouhodobého majetku, který se meziročně zmenšil o necelých 31 mil. CZK na 560 mil. CZK. Hlavním faktorem, který vedl k redukci dlouhodobého majetku, jsou odpisy investičního majetku, které v roce 2019 přesáhly 53 mil. CZK.
V případě oběžných aktiv (bez časového rozlišení) nastal meziroční růst o cca 20 milionů CZK na úroveň 313 mil. CZK.
Došlo zde k významnému zvýšení hodnoty pohledávek mezi ovládanou a ovládající osobou. Pokles naopak zaznamenala položka pohledávky z obchodních vztahů.
Vlastní kapitál a rentabilita
Vlastní kapitál firmy vzrostl v roce 2019 na částku 671,5 mil. CZK. Oproti roku 2018 se tak hodnota této položky zvětšila o 85 mil. CZK. K přírůstku ekvitního kapitálu nejvíce přispěl čistý zisk za rok 2019, který přesáhl 196 milionů korun.
Naopak o 110 mil. CZK zredukovala vlastní kapitál položka vyplacené podíly na zisku. Konkrétně se jednalo o výplatu dividend ze zisku za rok 2018 mateřské společnosti České dráhy.
Pozitivně se vyvíjí ostře sledovaný ukazatel návratnosti vlastního kapitálu ROE (return on equity), který vzrostl na 29,3 %, zatímco v roce 2018 dosahoval úrovně 24,3 %.
Toto vysoké číslo vysílá jasný signál, že VÚŽ dokáže vskutku velmi efektivně zhodnocovat vlastní kapitál. Jde o suverénně nejrentabilnější společnost ze skupiny České dráhy.
Výhled
Současná pandemie koronaviru představuje bezprecedentní událost. Její dopady lze jen obtížně kvantifikovat, jelikož závisí na délce trvání karantén a výjimečných stavů. Vzhledem k neexistenci účinného léku či vakcíny nelze vyloučit druhou vlnu infekcí.
Jakékoliv predikce tak podléhají značné nejistotě. Můžeme ovšem předpokládat, že fyzická omezení ekonomické aktivity promluví do plošného poklesu výkonu většiny hospodářských sektorů.
Segment železniční přepravy se však může stát jedním z beneficientů post-koronavirové éry. V následujících letech se očekává ochlazení zájmu o leteckou dopravu z čehož může profitovat právě železnice.
Jelikož kolejová přeprava produkuje jen minimum emisí, vyhovuje aktuálním environmentálním trendům. Proto jde o preferovanou variantu v Evropské Unii.
Mnohé země EU plánují v následujících letech mohutně investovat do železniční infrastruktury. Do infrastrukturních projektů a rozvoje vlakové dopravy se pouští i Čína.
Vzhledem k očekávané renesanci železniční přepravy lze předpokládat i setrvale rostoucí zájem o služby společnosti VÚŽ.
Vzhledem k trendům nastoleným v minulých letech můžeme očekávat, že společnost VÚŽ dokáže i do budoucna uspokojovat náročné požadavky svých zahraničních i českých zákazníků.
K tomu dopomáhá sofistikované Zkušební centrum VÚŽ Velim, které se řadí mezi nejlepší zařízení svého druhu v Evropě.
Firma se rovněž snaží proaktivně reagovat na nové trendy v kolejové dopravě. Např. vytváření zázemí pro vlakové soupravy, které využívají k pohonu alternativní zdroje energie. Vysoká míra flexibility umožňuje společnosti oslovit široké spektrum zákazníků.
Rok 2019 se pro společnost VÚŽ nesl ve znamení úspěchu. Firma vygenerovala bezprecedentně vysoký zisk a její tržby rovněž vykázaly citelný nárůst.
K výborným výsledkům dopomohl zejména silný zájem o služby zkušebnictví ze strany zahraničních zákazníků. Poptávka tuzemských klientů rovněž nabrala rostoucí trend.
Podnik se rovněž může pyšnit atraktivní rentabilitou vlastního kapitálu. Robustní zisky umožňují VÚŽ vyplácet vysoké dividendy své mateřské společnosti.
Přestože aktuální pandemie koronaviru představuje z krátkodobého pohledu riziko pro ekonomickou aktivitu napříč různými byznysovými sektory, měla by firma dlouhodobě profitovat z očekávaného rozmachu železniční dopravy v Evropské unii. VÚŽ klade důraz i na celospolečenský přínos.