Tisícům podnikatelům v Česku hrozí velký průšvih. Potřebují do konce ledna získat nový certifikát k Elektronické evidenci tržeb (EET), jejímž prostřednictvím stát kontroluje tržby. Pokud certifikát nezískají, hrozí podnikatelům finanční sankce.
V lednu vyprší platnost 15.629 pokladních certifikátů k EET, jež byly generovány koncem roku 2016 a začátkem roku 2017.
Dotčení podnikatelé by si tak měli vygenerovat nový certifikát, protože po vypršení platnosti původního jim nepůjdou zaevidovat tržby a vystavují se sankcím. V listopadu 2019 skončila platnost zhruba 38 tisíc certifikátů. V prosinci skončila platnost zhruba 10 tisíc certifikátů.
Podle Finanční správy není třeba čekat na vypršení platnosti certifikátu, protože nový lze získat kdykoli dříve a výměna je bezplatná.
„Výměna certifikátů trvá jen několik minut a poplatníci ho mohou učinit z pohodlí domova nebo kanceláře. Výměna je však nezbytná pro bezproblémovou evidenci tržeb,“ uvedla generální ředitelka Finanční správy Tatjana Richterová.
Pokud podnikatelé neaktualizují certifikát včas a platba se jim podepíše neplatným certifikátem, nebude evidována správně.
Podnikatelům pak hrozí stejné pokuty, jako by tržbu neevidovali vůbec.
Vydané pokladní certifikáty mají platnost tři roky. Datum ukončení platnosti certifikátu zjistí podnikatelé přímo v aplikaci EET.
První vlna EET, která se týkala hotelů a restaurací, odstartovala začátkem prosince 2016. Druhá, která se týkala obchodníků, pak začala v březnu 2017.
Prostřednictvím certifikátu systém finanční správy identifikuje daného poplatníka. Podnikatel přitom může mít jeden certifikát pro všechna svá pokladní zařízení, ale i více certifikátů pro každou svou provozovnu nebo pro každé pokladní zařízení.
V současnosti je do EET zapojeno téměř 200 tisíc podnikatelů. (sfr)