Stát se chystá regulovat reklamu na alkohol. Už brzy by tak v reklamách na alkohol měli zákaz vystupovat lidé, resp. živé bytosti. Tak by si to přál ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO), jehož resort chystá změnu zákona o regulaci reklamy. A reklamu na alkohol chce omezit i časově.
„Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je ‚dobrý kamarád‘, což se stále ještě děje,“ uvedl ministr.
Zvažuje také podání podnětů k orgánům, které reklamu regulují.
Současný zákon o regulaci reklamy týkající se alkoholu stanovuje, že reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci.
Nesmí se také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem, zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.
Česko patří k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na obyvatele na světě. Rizikově pije podle odborníků alkohol více než 1,5 milionu Čechů, kolem 600 tisíc každý den.
Roční spotřeba čistého lihu je v Česku více než 11 litrů na osobu. Společenské náklady převyšují 59 miliard korun ročně.
S omezováním reklamy na alkohol nesouhlasí výrobci. Upozornili také na to, že výsledky studií o spotřebě alkoholu jsou rozporuplné. Například Český svaz pivovarů a sladoven uvedl, že omezování reklamy považuje za neúčinné až kontraproduktivní opatření.
(pel)