Letiště Praha chce do roku 2035 odbavit až na 23 milionů cestujících ročně. Letos odbaví 17,7 milionu lidí, což je meziroční nárůst o 5,8 procenta, uvedl předseda představenstva letiště Václav Řehoř. Letiště se přitom už teď potýká s kapacitními problémy. Například letos v létě muselo odmítnout 10 procent příletů na terminál 1.
Aby mohlo dojít k navýšení kapacity letiště, je třeba postavit paralelní dráhy, zajistit centralizaci bezpečnostní kontroly a vybudovat nové nástupní prsty D a E.
Prst D by měl vzniknout u terminálu 2 do roku 2029. Přinést by měl 9 kontaktních stání a 5 stání pro dálkové linky. Prst E pak bude dokončený do roku 2036.
Stávající vedlejší dráha bude s dobudováním paralelní dráhy odstavena. Po uvedení nové dráhy do provozu za zhruba osm let se očekává zrušení nočního provozu na letišti.
Dráha bude sloužit pouze pro vzlety. Po jejím zprovoznění vzroste kapacita pohybů na letišti na 250 tisíc za rok.
Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO) do roku 2028 bude na letiště a dále na Kladno vést elektrifikovaná dvoukolejná železniční trať.
V plánu je také vybudování několika mimoúrovňových křižovatek na pražském okruhu a komunikacích směřujících na letiště.
Cesta z centra Prahy na Letiště Václava Havla v Ruzyni by měla po připravované železniční trati trvat 25 minut.
Z železnice za téměř 40 miliard korun, která povede i do Kladna, je nyní rozpracovaná pouze část na Negrelliho viaduktu.
Úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště se připravuje už mnoho let. Nové spojení by mělo umožnit desetiminutový interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna.
(pel)