Boeing spadne do ztráty téměř miliard dolarů. Americký výrobce letecké techniky se kvůli problémům s letadly 737 MAX rozhodl odepsat 4,9 miliardy dolarů (zhruba 111 miliard korun). Firma současně informovala, že se ve druhém čtvrtletí propadne do hluboké ztráty.
Akcie Boeingu v reakci zpevnily asi o 2 procenta, což je známkou toho, že pro investory je tato částka přijatelná.
Boeing oznámil, že peníze použije na odškodnění těch leteckých společností, kterým narušila provoz nutnost odstavit letouny 737 MAX.
Příjmy a zisk před zdaněním tak budou celkově nižší o 5,6 miliardy dolarů (zhruba 127 miliard korun).
Boeing současně informoval, že výrobní náklady na program 737 MAX by se ve druhém čtvrtletí měly zvýšit zhruba o 1,7 miliardy dolarů. To je dáno především zpomalením výroby, které se ukazuje být delší, než se očekávalo.
Boeing se nadále potýká s dopady dvou havárií letadel 737 MAX, které zapříčinily smrt 346 pasažérů. Provoz letadel Boeing 737 MAX byl po nehodách po celém světě pozastaven a společnost se ocitla v jedné z nejhorších krizí ve své historii.
Letouny Airbusu mají podobný problém jako Boeing
Evropský úřad pro bezpečnost v letecké dopravě EASA upozornil provozovatele letounů Airbus A321neo na možné potíže s ovládáním letadla. To může za určitých okolností samo přejít do stoupavého letu. Jde tak o podobný problém jako v případě letounů Boeing 737 MAX.
Chyba v případě Airbusu je však zřejmě mnohem méně závažná.
Airbus na situaci zareagoval „dočasnou změnou“ provozního manuálu k letounu, který pilotům zakazuje manévry, při nichž by se chyba mohla projevit.
Direktiva EASA platí od 31. července. Úřad provozovatelům A321neo nařídil, aby do 30 dnů změny zanesli do manuálů pro piloty. Unijní letecký úřad předpokládá, že Airbus následně přijde s trvalým řešením problému.
Nařízení EASA se vztahuje pouze na typ A321, netýká se ostatních letadel z modelové řady A320. Chyba v řízení se tak může dotknout řádově menšího počtu strojů než v případě odstavených Boeingů. (sfr)