Dálniční známky v papírové podobě v Česku končí. Nahradí je známky elektronické. Poslanci přijali zákon, který to umožní. Zákonodárci současně odmítli návrh, umožňující zdražení dálniční známky ze současných 1500 Kč na 2000 Kč.
Motoristé v Česku by měli začít používat elektronické dálniční známky místo dosavadních papírových nálepek od roku 2021.
Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně. Zároveň by se měly snížit provozní náklady až o 120 milionů korun za rok.
Změnu zákona, která to umožní, schválila Sněmovna. Projednat ji ještě musí Senát.
Poslanci při závěrečném schvalování odmítli poslanecký pozměňovací návrh, který by umožnil vládě zdražit roční dálniční známku z nynějších 1500 korun až na 2000 korun. Nesouhlasil s ním ani ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).
Pro zákon hlasovalo 171 přítomných poslanců. Proti nebyl vůbec nikdo.
V novém systému bude možné dálniční poplatek uhradit elektronicky prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Platby budou vázány na registrační značku vozidla. Zaznamenávat je bude informační systém Státního fondu dopravní infrastruktury.
Elektronické známky se budou kontrolovat prostřednictvím kamer, k čemuž by mohly sloužit i nynější mýtné brány. Systém by mohl do budoucna umožnit rovněž takzvané krajské dálniční známky.
Zdražení neprošlo
Sněmovna drtivě odmítla návrh Martina Kolovratníka (ANO), který umožňoval zvýšit zákonný limit ceny dálničního kuponu. Cenu stanovuje vláda nařízením a musí se do zákonem stanoveného limitu vejít.
Ministr Kremlík (za ANO) ujistil, že ke zdražení dálničního kuponu nedojde. Bylo by to podle něho neférové vůči řidičům.
Těm Kremlík poděkoval za trpělivost, kterou projevují, když čekají při opravách dálnice D1. O zvýšení ceny kuponu je ochoten uvažovat až po dokončení modernizace dálnice D1, které se plánuje na rok 2021.
Sněmovna však také také odmítla návrh Jana Skopečka (ODS), aby motoristé nemuseli v roce 2020 platit za dálniční známky. Skopeček svůj návrh zdůvodňoval hlavně nevyhovujícím stavem dálnice D1.
Mýto podle hluku
Poslanci schválili návrh poslance ANO Ferance, aby mýtné, které platí vozidla nad 3,5 tuny, také zohledňovalo emise a hluk vozidel. Sazby mýtného by tak měly zohledňovat emisní třídu vozidla a denní dobu, kdy auto jede po zpoplatněném úseku.
Schválená novela na návrh vlády osvobozuje od poplatků auta na elektřinu, vodík a případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr.
Za poloviční sazby by měla jezdit auta na zemní plyn a biometan (CNG).
Vláda nechtěla zvýhodnit auta na propan-butan (LPG) s tím, že jejich podpora není nutná, protože jich již nyní jezdí mnoho. (sfr)