Na mýtném vybral stát za první polovinu roku 2019 celkem 5,5 miliardy korun, což je o 2,6 procenta více než za stejné období loňského roku. Nejvíce se vybralo v květnu a to 979 milionů korun. NKÚ před časem kritizoval vysoké náklady na zavedení a provoz mýtného systému v ČR.
Zavedení a provoz mýtného systému kritizoval vloni Nejvyšší kontrolní úřad. Ve své zprávě uvedl, že sice během prvních deseti let existence přinesl 78,5 miliardy korun, ale náklady na zavedení a provoz dosáhly 24 miliard korun, tedy téměř třetinu vybrané částky.
Průměrná celková nákladovost mýtného systému tak dosahovala přibližně 31 procent – tedy na 100 tisíc korun příjmů z mýtného připadlo 31 tisíc korun nákladů na jejich výběr. To je podle NKÚ vysoká hodnota. Průměrná provozní nákladovost za celé období – tedy bez zohlednění nákladů na vybudování mýtné infrastruktury – byla 24 procent.
V Rakousku, které využívá podobnou technologii jako Česká republika, tato hodnota dosahovala jen 12 procent.
Mýtné v roce 2019
Firma Kapsch nyní uvedla, že celkové výběry mýta za uplynulých 12,5 roku překonaly 104 miliard korun.
„Pokud budou výběry mýta pokračovat ve stejném tempu, překonáme na konci roku hranici 11 miliard předepsaného mýta,” uvedl generální ředitel Kapsche Karel Feix.
Za pololetí tak mýtný systém vybral od kamionů každý den v průměru 30,7 milionu korun, každou hodinu 1,3 milionu a každou minutu pak 21 302 korun.
Růst příjmů z mýta ovšem začal v průběhu roku mírně zpomalovat. Zatímco v prvních měsících bylo meziroční zvýšení více než čtyřprocentní, v květnu už se růst i přes nejsilnější výnosy zpomalil o polovinu a v červnu dokonce výběr poplatků meziročně poklesl o 3,5 procenta.
Provozní nákladovost systému se podle společnosti zatím letos vyšplhala na 14,3 procenta.
V roce 2018 zaplatily kamiony v Česku na mýtu rekordních 10,8 miliardy korun, což bylo meziročně o téměř čtyři procenta více. Naposledy mýto meziročně pokleslo mezi lety 2012 a 2013.
Dosavadní smlouva na provoz mýtného systému se společností Kapsch vyprší na konci letošního roku. Ministerstvo dopravy jako nového provozovatele od roku 2020 vybralo konsorcium CzechToll/SkyToll, které zvítězilo s nabídkou 10,75 miliardy Kč za deset let provozu systému.
Tendr musí opětovně prozkoumat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, nařídil mu to soud, který vyhověl stížnosti Kapsche. (sfr)